کانون ایرانیان: عکس»برج مهماندوست در استان سمنان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

عکس»برج مهماندوست در استان سمنان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

برج مهماندوست در جنوب روستای مهماندوست ( دامغان ) و مغرب مایل به شمال امام ‌آباد و شبیه برج طغرل شهر ری می ‌باشد که قسمتی از ساختمان آن برخ خراب شده ولی قسمت باقیمانده قدمت آن را تأیید می ‌نماید .
دور دایره آن از خارج ۳۴ ذرع و قطر آن از داخل ۲۰/۷ متر است . این برج دوازده ترک دارد که یکی از ترک‌ ها مدخل است و عرض هر ترکی ۲۳/۱ متر و بعد از ده ذرع و نیم ارتفاع سه فقره مقرنس از آجر به وضع ‌های بسیار خوب انیق ساخته شده و پس از آن کتیبه ‌ای قرار دارد به عرض ۳ چهاریک به خط کوفی و بالای آن کتیبهٔ دیگری است به خط بنائی و از آن به بعد گنبد مخروطی شروع می‌ شود ، اما گنبد آن خراب و آنچه باقی است به ارتفاع ۱۴ ذرع می ‌باشد .
در برج رو به جنوب و یک قبر آجری در وسط و دو قبر دیگر سنگ‌ چین در داخل برج دیده می ‌شود ، گویند این برج مزار امام زاده قاسم از اولاد موسی‌ بن جعفر (ع) می‌ باشد ولی ساختمان آن به مقبره شباهت ندارد .
در قسمت جنوبی این برج تپه باستانی امام آباد و در سمت شرقی آن قبرستان روستاهای امام آباد و مهماندوست واقع شده است .
اين برج در سال 490 هجری قمری در جنوب روستای مهماندوست ساخته شده است .
که یکی از جنگ‌های بزرگ نادرشاه افشار و اشرف افغان در اطراف این برج رخ داده است .
هویت شخص دفن‌شده در برج مشخص نیست و تحقیقی هم درباره‌ ی آن انجام نشده است ؛ اما اهالی روستا های اطراف اعتقاد دارند که این برج مقبره ‌ی امامزاده قاسم از اولاد امام موسی بن جعفر (ع) است .
ارتفاع اصلی برج در گذشته بيشتر بوده است . و بعدها به علت فرو ريختن گنبد مخروطی شکل و زيبای اين بنا از ارتفاع آن کاسته شد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر