کانون ایرانیان: عکس»برج چهل دختر دامغان در استان سمنان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

عکس»برج چهل دختر دامغان در استان سمنان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

در مغرب شهر دامغان پشت بقعه امامزاده جعفر و کنار جاده دامغان به سمنان برج آجری جالب توجهی وجود دارد ، که به نام چهل دختر معروف می باشد ، ارتفاع برج مذکور تقریبا 15 متر و محیط خارجی آن 23 متر و قطر داخلی آن 5/5 متر است . این برج که تقریبا به سبک برج طغرل ری و میل رادکان بنا شده در سال 446 هجری ( 1054میلادی ) به امر ابو شجاع ساخته شده است .

بر دوره این برج کتیبه ای است ، به خط کوفی که خواندن آن بسیار مشکل می باشد فقط امر ببنا هذا القبه الامیر الجلیل ابو شجاع و در آخر ( ثلثمائه ) از آن خوانده می شود که از بنا های قرن چهارم هجری است و به علت استحکام بنا خوب دوام کرده است . به طوری که هیچ گونه آثار خرابی در آن مشاهده نمی شود . در بالای در کوچک این برج که به جانب جنوب باز می شود کتیبه ای است از گچ به خط کوفی که گویا نام بانی آن را نوشته اند .

در وسط برج قبر ساده ای است که صاحب آن معلوم نیست و از قرائن چنان بر می آید که تا چندی قبل سطح داخلی برج مرتفع تر از زمان کنونی بوده است زیرا با اندکی دقت ، قسمتی را که در زیر خاک بوده و بعدا خاک برداری شده است می توان تشخیص داد ولی قدر مسلم اینکه اسم چهل دختر یا چهل دختران مربوط به دوره های قبل از اسلام می باشد و بعید به نظر نمی رسد که ساختمان چهل دختر دامغان نیز مانند ساختمان چهل دختر سمنان از خشت خام بوده ، چون به مرور زمان قسمتس از آن فرو ریخته بوده و در قرن چهارم یا پنجم به دستور ابو شجاع که هویت آن تا اندازه ای مجهول است مجددا با در نظر داشتن طرح سابق آن ، منتهی با آجر و سقف مخروطی شکل بنا گردیده است .

wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر