کانون ایرانیان: بند میزان در استان خوزستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

بند میزان در استان خوزستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

بند میزان سدی است در شوشتر و ساخته دست انسان مربوط به دوره ساسانیان که تا امروز پا برجاست . ساختن بند میزان شوشتر را به شاپور اول ساسانی نسبت می‌دهند .
این سد آب کارون را به نسبت های و ۴ بین رود های گرگر و شطیط تقسیم می ‌کند . رود گرگر را دودانگه یا مسرقان نیز گویند و رود شطیط را چهاردانگه هم خوانند . مصالح بکار رفته در بند میزان سنگ ( تراشیده شده شوشتر ) و ساروج هستند . در توصیف اهمیت این سد کافیست تاریخ شوشتر را مرور کنیم که ، شکسته شدن این سد بمنزله ازدیاد فقر و بدبختی در شوشتر و پابرجا بودن بهمراه دیگر سازه‌ های آبی تاریخی شوشتر باعث آبیاری دقیق ۴۰هزار هکتار دشت میاناب شوشتر بوده ‌است .

بی ‌توجهی مسؤلان به بند میزان
متاسفانه این بند تاریخی ، به دلیل بی‌ توجهی مسؤلان و سازمان میراث فرهنگی شهرستان شوشتر دچار مشکلاتی گردیده ‌است . از جمله اینکه چند ماه است که دهانه‌ های این بند توسط شاخ و برگ و تنه درختانی که طغیان رودخانه همراه آورده ، کاملا مسدود شده ‌اند . این اتفاق نه تنها باعث افزایش فشار آب بر بدنه این سازه آبی شده ، بلکه جریان آب به سمت مجموعه آبشار های شوشتر را نیز به شدت کند نموده ‌است . در نتیجه تعدادی از آبشار ها کاملا خشک شده ‌اند و مکانی که تا امروز مانده است در حال تخریب است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر