کانون ایرانیان: قلعه سام در استان سیستان و بلوچستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

قلعه سام در استان سیستان و بلوچستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
قلعه سام در شهرستان شیروان چرداول ، در نزدیکی روستا چم بور از توابع بخش هلیلان واقع شده است . این مجموعه از سه بخش مرتبط به هم در عین حال با فاصله و مستقل شکل گرفته است . این مجموعه از نظر دوره ای در یک دوره از تاریخ که احتمالاً حد فاصل اوخر دوره پارت ها و اوایل دوره ساسانی می باشد ، ایجاد شده است . معماری این قلعه جنبه نظامی و دفاعی داشته است ، زیرا قلعه در صعب العبور ترین بلندی های کوه بنا شده است چون طرح و نقشه ای از پیش نداشته ، طراح یا معمار برج ها ، اتاق ها و ورودی ها را با توجه به موقعیت طبیعی صخره ها احداث کرده است .
بطور کلی معماری قلعه به سبک معماری دوره ساسانیان ساخته شده است . مصالح ساختمانی ای که برای ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است عبارتند از : سنگ ، گچ ، ساروج ، ملات ، گچ و در بعضی جا ها نیز گل بکار رفته است .
این بنای ذوزنقه ای شکل نامنظم در 28 کیلومتری جاده زاهدان به زابل قرار دارد . طول شرقی - غربی آن 376 متر و جنوبی - شمالی آن 296 متر است و دو دروازه شمالی و جنوبی دارد که هر کدام دارای دو برج نگهبانی هستند این قلعه خشتی متعلق به دوره پارت هاست .
این قلعه دارای 2 برج در شمال و شمال غربی می‌ باشد که ارتفاع هر یک از آن‌ ها حدود 12 متر است . اتاق‌ هایی جهت نگاهبانی از تاسیسات داخلی و محافظت از حکمرانان ناحیه در دل صخره ‌ها تعبیه شده است . در قسمت جنوب غربی قلعه، آثار چهار طاقی یا آتشکده ‌ای دیده می‌ شود که در دوره اسلامی به صورت مسجد در آمده است . در کنار قلعه درخت ‌های چنار کهنسال با قدمتی حدود 500 سال وجود دارند . علاوه بر آن ‌ها چشمه‌ های آب گوارا و هم‌ چنین ریشه درختی به نام « عود » یا « هئومه » که از آن در اعیاد و جشن ‌ها استفاده می ‌شده است در آنجا یافت می ‌شوند .
برای رسیدن به این قلعه با چشم انداز طبیعی و زیبا باید ۴ ساعت کوهنوردی را تحمل کرد .
کلنل تیت انگلیسی و والترسرویس آمریکایی از این قلعه بازدید کرده اند . به گفته کلنل تیت در سده نوزدهم، نهری از نزدیک این قلعه جاری و به طرف دهکده ورمال ادامه داشته است . بر اثر کاوش باستان شناسان، در طبقه زیرین این بنا نوشته ای یونانی متعلق به دوران پارت ها کشف شده است . طبقه بالایی این بنا متعلق به دوران ساسانی است .
wikipedia.org
irden.com
ilamtoday.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر