۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه
چغازنبیل در استان خوزستان
در 45 کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش یکی از اعجب انگیزترین آثار باستانی جهان متعلق به 3200 سال پیش مشهور به زیگورات چغازنبیل وجود دارد . چغازنبیل به ساختمان طبقاتی معبد ایلامیان که توسط اونتاش گال پادشاه این قوم در سال 1250 قبل از میلاد ساخته شد اطلاق می شود . این بنا با ابعاد 105*105 متر و ارتفاع 53 متر ( در گذشته 52 متر ارتفاع داشته است و اکنون 25 متر از آن باقی است ) از بزرگترین زیگورات های جهان محسوب می شود .
عملیات باستان شناسی در این بنا از حدود سال 1325 خورشیدی آغاز گردید و تا سال 1341 ادامه داشت . چغازنبیل به بنای زیگورات محدود نمی شود بلکه مشتمل به حصاری است که با وسعت 800*1200 متر حول یک مجموعه گرد آمده است . محوطه مقدس چغازنبیل از طریق هفت دروازه با محیط اطراف ارتباط دارد . در درون این مجموعه سه معبد با حیاط های سنگ فرش و انبار های متعدد آلات وادوات جنگی قرار دارد .
چغازنبیل واژه ای محلی به معنای زنبیل واژگون است و نام باستانی این بنا به شمار نمی آید . همچنین زیگورات در زبان عیلامی به معنای نیایشگاه است .
این مکان نزد باستان شناسان به " دور اونتاش " معروف می باشد که به معنای شهر اونتاش است . " اونتاش گال " پادشاه عیلامی است که دستور ساخت این شهر مذهبی را داده است . بنای چغازنبیل در میانه این شهر واقع شده و مرتفع ترین بخش آن است . بلندی آغازین این بنا 52 متر در قالب 5 طبقه بوده است . امروزه ارتفاع آن 25 متر و تنها 2 طبقه و نیم از آن باقی مانده است . مسیر دستیابی به چغازنبیل از طریق جاده اهواز به شوش است اما مکان آن دقیقا بین شوشتر و شوش در کناره رود دز قرار دارد و این خود حکایت از این دارد که در زمان ایجاد زیگورات شهر های شوش و شوشتر هر دو وجود داشته اند . این نیایشگاه توسط اونتاش ناپیریش ( حدود 1250 پ . م . ) ، پادشاه بزرگ عیلام ، و برای ستایش ایزد اینشوشیناک ، الهه نگهبان شهر شوش ، ساخته شده است . در حمله سپاه خون ریز آشور بانیپال این اثر به همراه تمدن عیلامی ویران گردید . قرن های متمادی این بنا در زیر خاک به شکل زنبیلی واژگون مدفون بود تا اینکه به دست " رومن گیرشمن " فرانسوی در زمان محمدرضا شاه از آن خاکبرداری گردید .
گرچه خاکبرداری از این بنا موجب تکمیل دانش دنیا نسبت به پیشینه باستانی ایرانیان گردید ؛ اما پس از گذشت حدود 50 سال از این کشف ، دست عوامل فرساینده طبیعی و بی دفاع گذاشتن این بنا در برابر آنها ، آسیب های فراوانی را به این بنای خشتی - گلی وارد کرده و خصوصا باقیمانده طبقات بالایی را نیز دچار فرسایش شدید کرده است . چغازنبیل جزوه معدود بنا های ایرانی است که در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده است .
معنی تحت اللفظی واژه زیگورات صعود به منتهی الیه است .
شاید بزرگ ترین زیگورات ها بنای عیلامی است که درچغازنبیل قرار دارد .
این کهن ترین اثر ایرانی که ابعاد و خصوصیات خیره کننده ی دارد با اهرام مصر برابری می کند .
زیگورات چغازنبیل که از بزرگ ترین بناهای باستانی ایران به شمار می رود ، به تمامی از خشت و آجر در زمینی به مساحت 11000 متر مربع و در 5 طبقه ساخته شده و ارتفاع آن در زمان آبادانی به قریب 50 متر و سطح زیربنای آن به 25000 متر مربع می رسیده است . هم اکنون نیمی از ارتفاع این بنا از بین رفته است . آخرین طبقه آن به خدی یشوشینک تعلق داشته است .
سر درهای مجلل و راه پله های متعدد که منتهی به طبقات فوقانی معبد می شود .
جالب ترین شیء بدست آمده از حفریات اخیر چغازنبیل ، مجسمه گاو لعابداری است که در کمال ظرافت و مهارت ساخته شده است که بر روی آن کتیبه ی به خط ایلامی در چند ردیف نوشته شده است .
اکنون این مجسمه در موزه ایران باستان نگهداری می شود .
در سال ١٩٣٥ میلادی هنگامی که شرکت نفت ایران و انگلیس در حوالی رود دز به حفاری های نفتی مشغول بود ، یکی از کارمندان نیوزیلندی شرکت به نام « براون » متوجه مجموعه ی عظیمی شبیه تپه شد که در مکانی مرتفع قرار گرفته بود . او از آن مجموعه که در زیر خاک مدفون بود آجری کتیبه دار پیدا کرد . در همان زمان یک گروه باستان شناس در فاصله ی ٣٥ کیلومتری در شوش به کاوش های باستان شناسی مشغول بود . براون آن آجر را نزد گروه برد تا شاید از راز آن تپه پرده بگشایند . این گونه بود که حفاری های نفتی ، نام زیگورات چغازنبیل را در اذهان زنده کرد . بعد ها کاوش های باستان شناسی بین سال های ١٩٥١ تا ١٩٦٢ میلادی توسط رومن گیرشمن ( Roman Girshman ) باستان شناس فرانسوی انجام شد که اطلاعات مفیدی را از دل خاک در مورد چغازنبیل بیرون کشید .
معرفی زیگورات
در بین النهرین اعتقاد مردم بر ین بود که خدایان متعددی دنیا را کنترل و اداره می کنند و هر شهری را خدایی است که از آن محافظت می کند . مردم در مرکز شهر برای خدایان معبد درست می کردند تا در آن زندگی کنند که گاه به شکل زیگورات بود . معابد کوچک تری هم ساخته می شد تا مردم هدایا و پیشکش های خود را تقدیم خدایان کنند .
زیگورات ( Ziqqurat ) ساختمانی هرمی شکل بود که در چند طبقه ساخته میشد و با پلکانهای متعدد به طبقات بالا می رسید . زیگورات ها در بین النهرین قدمتی چند هزار ساله دارند که در فاصله ی سالهای ٢٢٠٠ تا ٥٥٠ قبل از میلاد ساخته شده اند .
درمورد فلسفهی وجودی زیگوراتها سه نظریه عنوان شده است: اول ، آنها برای مصون نگهداشتن گندم از سیلاب بهاری ساخته می شدند . دوم ، ین زیگورات های سترگ تقلیدی از کوه های مقدس دورتادور فلات ایران بود . بنابراین اگر چه پیدایش این بناها در خاک بین النهرین بود لیکن الهام بخش آن ها ایران و معنای آن ها از این سرزمین گرفته شده بود . بنابر نظریه ی سوم که البته معروف ترین قول است ، زیگورات نردبان صعود به آسمان بوده است .
پس از چند هزار سال هنوز هم تعدادی از این زیگورات ها یافت می شود ، به عنوان مثال زیگورات اور ( Ur ziqqurat ) در جنوب بین النهرین و زیگورات چغازنبیل در ایران . زیگورات اور که ٢١١٠ سال قبل از میلاد ساخته شده قدیمی ترین و زیگورات چغازنبیل بزرگ ترین زیگورات جهان هستند .
زیگورات چغازنبیل
زیگورات چغازنبیل معبد اصلی ( زیگورات ) مربعی به ضلع ١٠٥ متر است که اضلاع آن در جهات اصلی شرقی ، غربی و شمالی و جنوبی واقع شده اند . اصل این معبد با به کارگیری میلیون ها آجر و در پنج طبقه به ارتفاع ٥٢ متر ساخته شده بود که در حال حاضر تنها دو طبقه از آن باقی مانده است . به غیر از طبقه ی اول و پنجم ، تمامی طبقات از خشت پر شده بودند . طبقه ی پنجم که مرتفع ترین طبقه محسوب می شد و تنها کاهن ها و خانواده ی شاهی اجازه ی ورود به آن طبقه را داشتند ، جای گاه قراردادن خدای ینشوشینک ( god Inshushinak ) یا خدای خاص شهر شوش بود . در حقیقت اونتاش ، پادشاه ایلامی ، این بنا را برای ینشوشینک ساخت . ایلامی ها معتقد بودند که هنگام غروب ، خدیشان از آخرین طبقه ی زیگورات به آسمان پرواز می کند و روز بعد باز می گردد .
بر روی دیوار های معبد آجرهایی به خط میخی مشاهده می شود که همگی دارای متنی یکسان هستند و بیان گر نام پادشاه و هدف او از ساخت این معبد است : « من اونتاش ، پسر هوبانومنا ، شاه انزان و شوش هستم . پس از آن که مصالح ساختمانی را به دست آوردم ، من در این جا شهر اونتاش و حریم مقدس را برپا نمودم و آن را در یک دیوار خارجی و یک دیوار داخلی محصور کردم . من معبد بلندی ساختم که شبیه آن چه شاهان پیش ساخته اند نبود و آن را به خدای ینشوشینک مقدس وقف کردم . باشد که ساختمان و زحمت من موقوفه ی ایشان شود و لطف و عدل ینشنوشینک در این جا برقرار بماند . »
در اطراف معبد و بر روی کف اصلی دو سکوی مدور بریده مشاهده می شود که نظرات مختلفی در مورد آن ها ابراز شده ، برخی آن ها را قربانگاه و برخی دیگر مربوط به ستاره شناسی و ساعت خورشیدی دانسته اند . در موزهی لوور پاریس میزی موسوم به میز قربانی ( Sacrificial Table ) از جنس برنز موجود است که به احتمال زیاد متعلق به این جایگاه است . دور تا دور میز قربانی دو مار و پنج زن دیده می شوند . اندازه ، دقت و ظرافت بالای به کار رفته در ساخت این میز حکایت از مهارت فراوان فلزکاران دوره ی ایلامی دارد .
میراث جهانی
چغازنبیل در سال ١٩٧٩ میلادی از طرف یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفت . این محوطه یکی از چند اثر ثبت شده ی ایران در فهرست میراث جهانی است
تهدید چغازنبیل توسط حفاریهای نفتی
اخیراً گزارش هایی درباره حفاری برای اکتشاف نفت در منطقه ی چغازنبیل در خبرگزاری ها انتشار یافته است . مسئول واحد حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان هشدار داده است که :
« شرکت نفت در حریم زیگورات چغازنبیل ، اقدام به حفر چاه هایی کرده است . این چاه ها در سه مسیر انفجاری برای کاوش لایه های زیرزمینی این منطقه حفر شدهاند . باستان شناسان هشدار می دهند هرگونه انفجار به تخریب این اثر باستانی منجر می شود » .
این خبر دوباره چغازنبیل را در زبان ها انداخت و تأثر و نگرانی عمیق دوست داران و محافظان فرهنگ یر ان زمین را برانگیخت .
wikimapia.org
roshd.ir
parsiblog.com
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
0 نظرات:
ارسال یک نظر