کانون ایرانیان: آبشار شوی در استان خوزستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

آبشار شوی در استان خوزستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

آبشار شِوی یکی از بزرگ ترین و زیباترین آبشار های ایران در رشته‌ کوه ‌های زاگرس است که در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول قرار دارد . این آبشار در نزدیکی مرز استان خوزستان و استان لرستان قرار دارد و به همین دلیل مردم شهرستان دورود در لرستان نیز آن را از جاذبه‌ های گردشگری شهر خود می ‌دانند ، در صورتی که موقعیت قرار گیری این آبشار نسبت به دهستان شوی و مرز شهرستان اندیمشک و نیز فاصله کم آن از ایستگاه راه‌ آهن تله‌ زنگ اندیمشک قرار گیری آن در استان خوزستان را محرز می‌ کند . قابل ذکر است با توجه به تصاویر ماهواره‌ ای نرم افزار گوگل ارث فاصله آبشار شوی تا نزدیک ترین مرز استان لرستان حدود ۲۰ کیلومتر است . در جلد ششم از جغرافیای ایران نیز از این آبشار در دزفول یاد شده ‌است .
گفته می‌ شود که ارتفاع این آبشار در حدود ۸۵ متر و عرض آن نیز حدود ۷۰ متر است لیکن هنوز منبع نقشه ‌برداری موثقی این مطلب را ذکر نکرده‌ است . این آبشار در بهار دارای طبیعتی سرسبز و بسیار زیباست . این آبشار در دره ‌ای بین کوه چهل‌ و یک و سالن ‌کوه قرار دارد . همچنین منطقه بسیار زیبای گرپه در آن نزدیکی است .
برای رسیدن به آبشار شوی دو مسیر وجود دارد . مسیر اول از سمت منطقه سردشت دزفول و پیرچل و مسیر دوم از طریق ایستگاه راه‌ آهن تله‌ زنگ شهرستان اندیمشک می‌ باشد و به همین دلیل گاهی به اشتباه در بعضی منابع از آن به‌ عنوان آبشار تله ‌زنگ یاد می شود .
در نزدیکی این آبشار ، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می‌ شود که بدلیل عمق مناسب نسبت به آبشار اصلی و بی خطر بودن آن جای مناسبی برای شنا است .
Wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر