کانون ایرانیان: عکس» چاه نیمه در استان سیستان و بلوچستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

عکس» چاه نیمه در استان سیستان و بلوچستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/


چاه نیمه چاله‌ های طبیعی بزرگی در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر زابل و کنار روستای قلعه نوی است . آب مازاد رودخانه هیرمند توسط کانالی به آن هدایت می ‌شود . گنجایش این مخازن ۷۰۰ میلیون متر مکعب است که به صورت دریاچه مصنوعی در آمده‌ است .
در مواقع کم آبی ، آب شرب و قسمتی از آب کشاورزی سیستان از این دریاچه مصنوعی تامین می‌ شود . در حاشیه آب های زلال چاه نیمه ، پارک جنگلی و باغ وحشی احداث شده که منظره زیبایی را به وجود آورده‌است و به تفریحگاهی برای مردم سیستان تبدیل شده ‌است .

چاه نیمه مکانی است در نزدیکی زابل که از سه گودال طبیعی با عمق ده ها متر تشکیل شده است و ظاهرا آب مازاد رودخانه هیرمند ( هلمند ) به آن می ریزد ، البته یک گودال مصنوعی هم حفر شده است که تا کنون آبگیری نگردیده و دلیل آن احتمالا کمبود سرریز آب از هیرمند می باشد . آب شرب زابل ، زاهدان و تقریبا تمام استان از آن تامین می گردد . وجود این حجم آب در منطقه ای با آن آب وهوا بسیار تعجب برانگیز است . در حاشیه چاه نیمه پارک جنگلی بسیار بزرگ و زیبایی احداث گردیده که محل تفریح مردم منطقه است . ظاهرا این پارک در اختیار دانشگاه زابل است و پروژه های باغ وحش ، پرورش شترمرغ و پرورش گاو نژاد سیستانی توسط دانشگاه در آن اجرا شده است که جلب توجه می کند .
Tarahomi.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر