کانون ایرانیان: عکس»برج کاشانه بسطام در استان سمنان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

عکس»برج کاشانه بسطام در استان سمنان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

این‌ برج‌ در جنوب‌ شرقی‌ مسجد جامع‌ بسطام‌ از توابع‌ شاهرود قرار دارد . ارتفاع‌ این‌ برج‌ از داخل ‌ ۲۴متر و از بیرون‌ ۲۰ متر است‌ . پلان‌ خارجی‌ آن‌ کثیر الاضلاع‌ منتظم‌ سی‌ ضلعی‌ است‌ . در ضلع ‌جنوب‌ غربی‌ این‌ برج‌ کلمه‌ " الرحمن‌ الرحیم ‌" با خط‌ ثلث‌ بسیار زیبایی‌ نوشته‌ شده‌ است‌ . برخی‌ از خاور شناسان‌ از جمله‌ گدار بر این‌ عقیده ‌اند که‌ این‌ بنا از آثار غازان‌ خان‌ مغول‌ است‌ و اسم‌ اصلی‌ آن‌ غازانه‌ بوده‌ که‌ به‌ مرور زمان ‌( بدون‌ توجه‌ به‌ اصل‌ آن ‌) به‌ کاشانه تبدیل شده است .

بسطام در شش کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود در استان سمنان ایران واقع شده و آب و هوایی مطبوع در تابستان و سرد در زمستان دارد . باغات زردآلو سراسر شهر را احاطه کرده اند و عمده در آمد مردم از همین طریق است .
بسطام یکی از نقاط تاریخی و باستانی شهرستان شاهرود است . این منطقه در زمان های گذشته یکی از بلاد مهم ایالت قومس یا کومش بود و در قرن های متمادی ، راه ارتباطی شرق و غرب ازاین شهر می گذشت . این شهر از نظر سوق الجیشی موقعیت و اهمیت بسیاری داشت . درحال حاضر بسطام اهمیت قدیم خود را ندارد و با ایجاد شهر شاهرود ، یکی از بخش های تابعه شهرستان شاهرود به حساب می آید .
بسطام در دوره سلجوقی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و در دوره ایلخانیان ، از زمان غازان خان به بعد ، رونقی تازه یافت . مجموعه های تاریخی مذهبی آن مانند زیارتگاه امامزاده محمد بن جعغر صادق (ع) ، مسجد جامع بسطام ، برج کاشانه ، ایوان الجایتو ، گنبد و ایوان غازان خان نشانگر اهمیت بسطام در زمان های گذشته است .
برج کاشانه بسطام از بناهای تاریخی قرن هفتم و هشتم هجری شمسی است .
در جنوب شهر بسطام ، و همچنین جنوب شرقی مسجد جامع ، برج بلند و زیبایی وجود دارد كه به نام كاشانه معروف می باشد . درب ورودی كاشانه از داخل مسجد جامع و مجاور محراب مسجد می باشد . قبل از ورود به كاشانه دالان كوچكی هست كه سه طرف آن گچبری شده و در اطراف و سردر آیت الكرسی منقوش می باشد . گمان می رود كه این برج بسیار كهن می باشد و ساخت ان به پیش از ورود اسلام به این منطقه باز می گردد .




jjtv .ir
Wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر