کانون ایرانیان: عکس»برج چهل دختران سمنان در استان سمنان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

عکس»برج چهل دختران سمنان در استان سمنان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

در اواسط خیابان حکیم الهی و بر سر راه شهر به محلات ثلاث برج کهنه و قدیمی و نیمه مخروبه ای وجود دارد که بنام برج چهل دختر یا چهل دختران نامیده می شود .
وجه تسمیه این برج چنین است که مردم معتقد برج مذکور را چهل دختر که دست از تعلقات دنیوی کشیده و تارک دنیا شده بودند با گل و خشت ساخته اند . قدر مسلم این است که تاریخ بنای برج با آتشکده به زمان قبل از اسلام بر می گردد . همانطور که از نام کوشمغان و زاوغان که در نزدیکی برج قرار دارد برمی‌ آید و با توجه به مقام مغ که پیشوای زردشتیان بود می ‌توان اطمینان‌ داشت که برج مذکور زمانی‌ آتشکده و یکی از اماکن متبرکه زردشتیان بوده است .
این بنا به صورت برج هشت ضلعی است که هر ضلع آن در خارج 4 .5 و در داخل 2 .80 متر است ، ارتفاع برج در بعضی قسمت ها 10 متر و در قسمت های نسبتا سالم دیگر به دوازده متر می رسد ضخامت دیوار تقریبا 50 تا 60 سانتیمتر است . هم اکنون برج مذکور به دلیل توسعه شهری و احداث مدرسه ، داخل حیاط مدرسه قرار گرفته و کماکان ارزش تاریخی خود را حفظ کرده است .
در وسط هر ضلع طاق نماهایی با قوس های نیزه دار برپا گشته در بالای طاق نما و زیر سقف رس های قاب مانندی از خشت ساخته شده .
به عقیده مردم سمنان برج چهل دختر یکی از بناهای شوهر یاب استان سمنان است بدین صورت که دختران دم بخت برای باز شدن بخت خود و پیدا کردن شوهر به داخل برج می روند و سه یا هفت سنگ از داخل به خارج پرتاب می کنند اگر همه سنگ ها به بیرون بیفتند بخت آنها باز می شود و همان سال ازدواج می کنند در غیر این صورت باید یک سال دیگر در منزل بمانند .
امروزه این برج به جای اینکه درون محوطه ای فراخور آن قرار گیرد ، در درون یک مدرسه قرار گرفته است . بطوری که ضلع شمالی آن منطبق با دیوار مدرسه و بقیه اضلاع در داخل محوطه مدرسه جای گرفته اند . همچنین قسمت هایی از برج مذکور که تخریب شده بود بسیار ناهمگون مرمت شده درحالی که در محاصره آسفالت حیاط مدرسه است . از طرفی در ورودی آن نیز با آجر مسدود شده است .
به روایتی مردم سمنان بنای این برج را به چهل دختر که برای خدمت در آتشکده گمارده شده بودند نسبت می دهند . در بعضی کتب تاریخی نیز این برج از آثار دوران قبل از اسلام به شمار می رود . با توجه به محله های « کوشمغان » و زاوغان که در نزدیکی این برج قرار دارد معلوم شده که برج مزبور آتشکده یا یکی از مکان های متبرکه زرتشتیان بوده است .

mehrnews.com
semnany.mihanblog.com

1 نظرات:

ارسال یک نظر