کانون ایرانیان: عمارت خورشید - کلات نادری در استان خراسان رضوی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

عمارت خورشید - کلات نادری در استان خراسان رضوی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

کلات نادری در شمال شرقی کشور واقع شده که به دستور نادرشاه جهت اقامت و خزانه برای جواهرات و غنایم در کلات ساخته شده ‌است .
بنیانگذار شهر کلات نادری نادر قلی افشار یا همان نادر شاه سردمدار ایل افشار می باشد ، که با رشادت هایی که از خود نشان داد ، ایران را از توران حوادث به سلامت خارج کرد و دوران با شکوهی را برای ایران به ارمغان آورد .
نادر شاه فتوحات زیادی داشت و گنج های بسیاری را گرد آورد و بیشتر آنها را برای مصون ماندن از تاراج اشرار در دل کوه های اطراف کلات و دیگر جاه ها به ودیعه گذاشت .
یکی از بزرگترین میراث نادر برای ما همان عمارت یا کاخ خورشید می باشد که به دستور او و به دست معماران هندی ( که به اسارت گرفته شده بودند ) ساخته شده و با رسیدن خبر مرگ نادر نیمه تمام گذاشته شده است ( البته امروزه به همت اداره میراث فرهنگی منطقه ترمیم شده و به یکی از قطب های گردشکری منطقه تبدیل ) شده است .

عمارت خورشید مربوط به سال‌ های آغازین به قدرت رسیدن نادرشاه افشار است . عمارت خورشید در سال 1151 هـ.ق ، به دستور نادرشاه جهت اقامت و خزانه برای جواهرات و غنایم در کلات نادری واقع در شمال مشهد ، ساخته شده است . عملیات ساخت عمارت در تمام طول پادشاهی ادامه داشته و حتی تا آخرین سال ‌های حیات نادرشاه یعنی سال ۱۱۶۰ هجری قمری در دست ساخت بوده‌ است . این عمارت در وسط باغ بزرگی قرار دارد که شامل یک بنا در سه طبقه ‌است . از بزرگترین گنجینه های آن می توان به الماس کوه نور و دریای نور اشاره کرد .

عمارت خورشید عمارتی هشت ضلعی و سه طبقه است و در میان باغی با جوی ‌ها و خوص ‌های متعدد قرار داشته و به رویت متون دوره قاجار پیش از آن که کاخی برای امری جلیر باشد ، که مدتی را در کلات زیسته ‌اند ، مقبره نادر بوده و به دستور وی ساخته شده است . دور تا دور بنا شامل هشت ایوان و دو ورودی است که به اندرونی ‌های متعدد وصل می‌ گردد . نمای ساختمان با سنگ قهوه ا‌ی خوشرنگی تزیین شده که روی سنگ ‌ها ، حجاری‌ هایی از نقش گل و میوه ‌های گرمسیری ایجاد شده است ، این سنگ‌ ها ظاهراً به دستور نادر از آذربایجان و مراغه بدین محل حمل شده است . در قسمت‌ های شرقی بنا تصویری بر دیوار نقاشی شده و دور تا دور قسمت داخلی نیز با آیات سوره « عم‌ یتسائلون » و نقاشی ‌های داری طلاکاری مزین شده است . زیرزمین تاریک قصر به محل خزانه‌ های نادر و احتمالاً زندان ‌هایی موقتی یا محل دفن اختصاص داشته است و بعد از طبقه هم ‌کف ، 66 ستون سنگی به شکل نیم استوانه طبقه سوم را تشکیل می‌ دهند که شاید ساقه گنبدی باشد که ساخته نشده است .

ارتفاع عمارت در گذشته ، حدود 25 متر بوده است اما در حال حاضر به علت خرابی طبقه سوم ، ارتفاع آن بیش از 20 متر نیست . طبقه اول آن 8 ضلعی است که آن را روی چهار ردیف پلکان به شکل هرم بر پا کرده اند . ورودی های کاخ ، در اضلاع هشتگانه قرار دارد که به سالن اصلی کاخ منتهی می شود . این کاخ مجموعاً دارای 12 اتاق است که داخل هر اتاق نیز تزئیناتی از نقاشی و گچ بری دیده می شود . در میان این تزئینات ، تصاویری از شاهزادگان نادری نیز به چشم می خورد . در وسط این بنای هشت ضلعی ، برج استوانه ای مانند ، در دو طبقه قرار دارد که محل اقامت شاه و خانواده اش بوده است . زیبایی این کاخ بیشتر در آرایش نمای خارجی کنگره دار ساختمان است که در آن معماری مغولی - هندی به چشم می خورد . داخل اتاق ها با نقاشى و گچبرى تزئین شده اند . در وسط این بنا از سطح پشت بام برجى مدور با ترک هاى شبیه نیم ستون معروف به خیارى احداث شده است .

my.blackmice.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر