کانون ایرانیان: عکس»آرامگاه شاه چراغ در استان فارس
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

عکس»آرامگاه شاه چراغ در استان فارس

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
آرامگاه سید میراحمدبن موسی الکاظم ( ع ) برادر حضرت رضا ( ع ) - معروف به شاه چراغ در مرکز شیراز و کنار میدانی به نام احمدی قرار دارد .
گنبد نیلوفری شاه چراغ به سبک بسیار زیبایی کاشی کاری شده و از دور پیداست . این آرامگاه در نزد شیرازی ها دارای شکوه و قداست خاصی است و به همین مناسبت همیشه زیارتگاه مؤمنین و مؤمنات بوده است .
درون حرم را با به کار بردن آینه های ریز رنگین ، به سبکی هنرمندانه ، آینه کاری کرده و انواع خط های زیبای فارسی و عربی ، تزیین کننده نمای اطراف آینه ها و کاشی ها است .
بنای حرم ، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم ، چهار شاه نشین قرار گرفته و مسجدی نیز در پشت حرم ( سمت غرب ) ساخته شده است . ضریح مطهر در شاه نشین زیر گنبد قرار دارد و از نقره ساخته شده است .
حیاط شاه چراغ دارای دو در اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم از زیر دو سر در بزرگ کاشی کاری شده گذشته و وارد حیاط وسیع حرم می شویم . در میان حیاط ، حوض بزرگ فواره داری ساخته شده و در اطراف حوض درختکاری شده است . حرم مطهر شاهچراغ در سمت غرب حیاط و حرم سید میر محمد ( ع ) - برادر شاه چراغ - در سمت شمال شرقی حیاط قرار دارد .
غیر از دو در اصلی ، دو در فرعی دیگر نیز وجود دارد که یکی به بازار حاجی و دیگر به مسجد جامع عتیق می رود درگاه مانندی نیز از ضلع شمال حیاط وارد بازار شاه چراغ می شود .
در دور تا دور حیاط ، اتاق هایی دو طبقه ساخته شده که در پیشانی و جرز های جلو آنها کاشی کاری شده است . ستون های آهنی ایوان حرم به وسیله چوب های نفیس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن نیز چوب منبت کاری شده به کار رفته است . امکانات وسیعی مثل پاسگاه انتظامی ، دفتر پست و مخابرات ، کتابخانه و موزه در این حیاط وسیع برای رفاه مردم ایجاد شده است .

ویژگی های شخصیت احمد ( ع )
حضرت احمد ( ع ) در نزد پدرش امام موسی کاظم ( ع ) ، از جایگاه و احترام ویژه ای برخوردار بوده است . نوشته اند که حضرت احمد ، مردی کریم ، جلیل القدر ، بزرگوار و پارسا بود . حضرت امام موسی کاظم ( ع ) به دلیل علاقه ای که به حضرت احمد ( ع ) داشت ، ملکی به نام یسیره را به او هدیه کرد ، ملکی که بعد ها حضرت احمد ( ع ) آن را فروخت و به وسیله آن هزار اسیر را آزاد کرد .

پیشنهاد شیعیان برای امامت حضرت احمد بعد از امام موسی کاظم ( ع )
اعتبار و جایگاه احمد ( ع ) در بین فرزندان امام موسی ( ع ) تا اندازه ای بود که پس از شهادت امام موسی کاظم ( ع ) ، گروهی از مردم به حمایت از امامت احمد ( ع ) برخاستند و فرقه ای به نام امامیه را پدید آوردند .

شهادت احمدبن موسی ( ع )
بنا به دستور قتلغ ، سربازان وی به پناهگاه حضرت احمدبن موسی ( ع ) حمله ور شدند آن حضرت ، شجاعانه در برابر سربازان به دفاع از خود پرداخت . دشمنان که از پس او بر نمی آمدند ، دیوار پشتی مخفی گاه حضرت را خراب کرده و به درون خانه او نفوذ کردند و از پشت سر با شمشیر ، فرق مبارک آن حضرت را شکافتند و سپس خانه را بر بدن مطهر او ویران کردند ، این واقعه در تاریخ ۱۷ رجب رخ داده است .

پیدایش قبر احمد بن موسی ( ع )
تاریخ نویسان ، زمان پیدایش قبر حضرت احمد را یکسان ننوشته اند . گروهی آن را در زمان امیر عضد الدوله دیلمی ( ۳۷۳-۳۳۸ ) و گروهی دیگر ، در زمان امیر مقرب الدین مسعودبن بدر ( متوفی به سال ۶۶۵ ه .ق ) نوشته اند .

تاریخچه آرامگاه احمدبن موسی ( ع )
در سال ۷۴۵ ( ه .ق ) مادر شاه شیخ ابواسحاق اینجو پادشاه فارس ، ملکه تاشی خاتون اقدامات نیکویی بر بارگاه آن حضرت انجام داد . این بانوی نیکوکار ، اقدام به بهسازی بارگاه کرد و در عرض ۵ سال از سال ۷۴۵ تا ۷۵۰ ( ه .ق ) آرامگاهی وسیع و گنبدی بلند بر آن ساخت . همچنین در جنب آرامگاه ، مدرسه ای وسیع بنا کرد . او همچنین تعداد زیادی از مغازه های بازار نزدیک حرم و ملک میمند فارس را وقف بر این آستان مقدس کرد .
ابن بطوطه جهانگرد مراکشی که در سال ۷۴۸ ( ه .ق ) برای بار دوم به شیراز سفر کرده ، در سفرنامه خود درباره اقدامات ملکه تاشی خاتون و توصیف آرامگاه ، چنین نوشته است :
این آرامگاه در نظر شیرازی ها احترام تمام دارد و مردم برای تبرک و توسل به زیارتش می روند . تاشی خاتون ، مادر شاه ابواسحاق ، در جوار این بقعه بزرگ ، مدرسه و زاویه ای ساخته است که در آن به اطعام مسافران می پردازند و عده ای از قاریان پیوسته بر سر تربت امام زاده ، قرآن می خوانند شب های دوشنبه ، خاتون به زیارت آرامگاه می آید و در آن شب قضات و فقها و سادات شیراز نیز حاضر می شوند . این جمعیت در بقعه جمه می شوند و با آهنگ خوش به قرائت قرآن مشغول می شوند . خوراک و میوه به مردم داده می شود و پس از صرف طعام ، واعظ ، بالای منبر می رود و تمام این کار ها در بین نماز عصر و شام انجام می گیرد .
خاتون در غرفه مشبکی که مشرف به مسجد است ، می نشیند . در آخر هم ( به احترام این بقعه ) همانند سرای پادشاهان طبل و شیپور و بوق می نوازند .
در سال ۹۱۲ ( ه .ق ) به دستور شاه اسماعیل صفوی ، بهسازی گسترده ای بر آرامگاه انجام گرفت . ۸۵ سال بعد بر اثر زلزله سال ۹۹۷ ( ه .ق ) ، نیمی از گنبد آرامگاه ویران شد که دوباره در سال های بعد بازسازی گردید .
در سال ۱۱۴۲ ( ه .ق ) نادرشاه افشار بهسازی گسترده ای بر این آرامگاه انجام داد و به دستور او قندیل بزرگی در زیر سقف و گنبد آویزان کردند . نادرشاه پیش از گرفتن شیراز و غلبه بر افغان ها ، پیمان بسته بود که اگر در جنگ پیروز شود ، بهسازی شایسته ای بر این بقعه انجام دهد . بنابراین پس از پیروزی بر افغان ها و تسلط شیراز ، ۱۵۰۰ تومان پول آن زمان را صرف بهسازی شاه چراغ کرد و قندیل او ۷۲۰ مثقال وزن داشته که از طلای ناب و زنجیر نقره ای ساخته بوده اند . این قندیل تا سال ۱۲۳۹ ( ه .ق ) همچنان آویزان بود .
در زلزله سال ۱۲۳۹ (ه .ق) شیراز با خاک یکسان شد و این آرامگاه نیز به کلی مخروبه گردید ، نویسنده تذکره دلگشا که خود شاهد این زلزله بوده است چنین می نویسد :
گنبد بقعه ( شاه چراغ ) که از غایت ارتفاع ، آفتاب جهان تاب هر روز در نیم روز خود را در سایه آن کشیدی به یک دفعه چنان بر زمین خورد که زمین شکافته و در اعماق خاک فرو رفت ... و آن عمارات عالی ... تو گویی همیشه ویران بوده ... .
پس از زلزله ، قندیل اهدایی نادرشاه را فروختند و صرف بازسازی آرامگاه کردند .
در سال ۱۲۴۳ ( ه .ق ) به دستور فتحعلی شاه قاجار ، حسینعلی میرزا فرمانفرما ، پی گیر شد تا کف بقعه را یک متر از سطح زمین بلندتر بسازد . این کار صورت گرفت و به جای استفاده از سنگ و ساروج ، آن را از سنگ و آجر و گچ بنا کردند و در آخر ضریحی نقره ای بر مزار مطهر نصب کردند . در سال ۱۲۶۹ ( ه .ق ) بر اثر زلزله ، گنبد آرامگاه شکست و فرو ریخت . در همان سال محمدناصر ظهیرالدوله آن را نوسازی کرد .
در سال ۱۲۸۹ ( ه .ق ) مسعود میرزا ظل السلطان دری نقره ای بر ورودی حرم نصب کرد و در سال ۱۲۹۲ ( ه .ق ) شاهزاده ظل السلطان ، ساعت زنگ دار بزرگی بر برج جنوبی بقعه نصب کرد .
در سال ۱۳۰۶ ( ه .ق ) آینه کاری مفصلی بر دیوار های داخل حرم انجام گرفت .
در سال ۱۳۳۶ خورشیدی ، آخرین گنبد قدیمی آرامگاه برچیده شد و اولین گنبد با بتون آرمه ای توسط انجمن آثار ملی و اداره باستان شناسی فارس ساخته شد .
در سال ۱۳۶۰ خورشیدی با حکمی از سوی حضرت امام خمینی ( ره ) سید محمد مهدی دستغیب به تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی منصوب شدند .
از نخستین سال های پس از انقلاب اسلامی ، تاکنون کارهای زیر انجام گرفته است :
توسعه مجموعه فرهنگی مذهبی حرم در زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع .
ایجاد ۱۶۲ حجره در دور تا دور حیاط در دو طبقه که پیشانی و تاق نمای این حجره ها تماماً کاشی کاری شده است .
نصب سنگ مرمر در کف حرم مطهر و دیوار های اطراف .
ساخت سر در جنوبی که اسکلت این در ، بتون آرمه است و قسمتی از وصیت نامه امام بر روی کاشی معرق به خط نستعلیق زینت بخش فضای درونی آن است . دو لنگه در وروردی آن از چوب ساج تهیه شده و به وسیله ورق و قبه های هشت پر برنزی آراسته شده است .
در غرب حرم ، سالنی زیبا ساخته شده که کف آن و دیوار های اطراف تا ارتفاع ۱ .۵ متر سنگ مرمر شده و اسامی الهی با خط زیبا و به رنگ طلایی بر سطح آن نوشته شده اتس . پنجره های مشبک چوبی و شیشه های رنگی در شکل مختلف ، زیبایی آن را دو چندان کرده است . آینه کاری و گچ بری آن به سبک سنتی انجام گرفته است .
ساخت گلدسته جنوبی ، این گلدسته شبیه و قرینه گلدسته شمالی است . کاشی کاری آن دارای رنگ طبیعی است . اگر چه بدنه آن و نوشته هایش شبیه گلدسته شمالی است اما سطح گلدسته شمالی به نام های خداوند مزین شده و حال آن که بر بدنه این گلدسته ، نام های امامان و لقب های آنها با هنرمندی خاصی نوشته شده است .
در سقف ایوان ، چوب ساج به کار رفته و اسامی الهی و ائمه اطهار با چوب نارج و افرا بر آن نوشته شده است .
حوض بزرگی در میان حیاط با الهام از سبک مذهبی ساخته شده است . سنگ های بزرگ این حوض از جنس چینی است و از معادن نی ریز فارس تهیه شده است .
در دور تا دور آرامگاه ، خارج از محوطه ، بازار هایی دوطبقه ساخته شده اند . ساختمان این بازار ها اگر چه با مصالح نوین ساخته شده ، اما در ساخت آن ، شیوه سنتی و معماری اصیل ایرانی محفوظ مانده است .

Aftab .ir

2 نظرات:

  • احمد بن موسا الکاظم اندکی پس از پدرش در مدینه از دنیا رفت و در مدینه مدفون شد. او بچه بود که از دنیا رفت. نوشته اند که «درج فی المدینة». احمد بن موسا الکاظم هیچگاه از مدینه خارج نشده بوده است. او هیچ گاه به ایران نیامده بوده است. شیعیان کوفه از مرگش خبر نداشتند و برخی از آنها معتقد به امامت او شدند ولی به زودی خبر رسید که در مدینه از دنیا رفته است. لذا امامتش منتفی شد.
    یک احمد ابن موسا هم احمد ابن موسا ابن محمد ابن علی ابن موسا الکاظم بوده یعنی نوادۀ امام محمد تقی که او نیز در اوائل سدۀ چهارم هجری در بغداد از دنیا رفته و در مقابر قریش دفن شده است.
    ولی شاه چراغ کیست و چرا احمد ابن موسا الکاظم شده است؟ پاسخ آن است که الجایتو وقتی مسلمان و شیعه شد و سلطان محمد خدابنده شد بنا به فتوای ابن مطهر حلی فرمود که در همۀ شهرهای ایران باید در اذانشان علی ولی الله بگویند. مردم شیراز گفتند این کار را نخواهیم کرد مگر که ابوبکر ولی الله و عمر ولی الله هم بگوئیم. خدابنده به فتوای ابن مطهر حلی تصمیم گرفت که شیراز را خراب کند. بزرگان شیراز وقتی از این موضوع خبر شدند با شتاب یک گنبدی ساختند و شایع شد که یک مرد صالحی در خواب دیده که اینجا چراغی روشن بوده و مردی کفن پوش نشسته بوده و قرآن می خوانده، و وقتی نامش را پرسیده گفته که من احمد ابن موسا الکاظم هستم و اگر آن مغول کافر به اینجا لشکر بکشد نسلش را از جهان نابود خواهم کرد. این خبر شایع شد و به گوش الجایتو خدابنده رسید و از لشکرکشی به شیراز منصرف شد. از آن پس اینجا را شاه چراغ نامیدند. یعنی اینجا در اثر خوابی و دیدن چراغی کشف شده بود.

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۳

  • ایرانیان برای حفظ مکانهای مقدسشان وبرای جلوگیری از خراب شدن توسط مومنین مسلمان این مکانها را به مقدسات مسلمانان نسبت میدادند. مانند "مادرسلیمان"ارامگاه کوروش -"دانیال نبی شوش" بهرام گور - یا دها " بی بی" کنار اب وبالای کوه که احتمالا پرستشگاه آب یاآناهیتا بوده.
    در ضمن فرزندان موسی کاظم هیچگاه در فارس ساکن نشده اند . فقط در قیام ابوالسرایا فتنه علویان بر علیه نفوذ ایرانیان در زمان مامون(از طرف مادرایرانی)چند تا از پسران آن حضرت !! به ایران حمله کردند که با هوشیاری ایرانیان سرخسی وبا آوردن رضا از مدینه که در بیعت هارون و مامون بود فتنه آنها خاموش شد(باعث تفرقه وشکست انهاشد)وبعد از استفاده ابزاری از امام رضا اورا از بین بردند چون امام رضا متوجه نیت ایرانیان شده بود ومیخواست که جبران کند که ایرانیان فورا اورا از بین بردند

    ۲ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۴۱

ارسال یک نظر