کانون ایرانیان: حمام نادری در استان خراسان رضوی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

حمام نادری در استان خراسان رضوی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
حمام نادری ، بر روی پایه‌ های تخریب شده غرفه ‌های ضلع شمال غربی مسجد کبود گنبد شهرستان کلات نادر ساخته شده و مربوط به دوران حکومت نادر شاه افشار است .
ورودی این حمام از طرف غربی خارج مسجد کبود گنبد بوده و هدف این بوده که افراد پس از طهارت به فضای مسجد وارد شوند . این حمام دارای سرحمام ، خزانه ، سردخانه و گرمخانه بوده و اکنون جزئی از مجموعه مسجد کبود گنبد به حساب می ‌آید . آب انبار این بنا در مجاورت ضلع شمالی مسجد قرار دارد و هدف تامین آب مورد نیاز اهالی ساکن در کبود گنبد یوده است .
این آب پس از آبشار قره ‌سو و از عبور از باغ عمارت خورشید وارد این آب انبار شده و مسجد و برخی از منازل اطراف ، از این آب استفاده می‌ کردند .
عملیات مرمت اضطراری حمام نادری واقع در ضلع شمال غربی مسجد کبود گنبد کلات نادر به پایان رسید .
عملیات مرمت اضطراری حمام به صورت استحکام بخشی شامل مرمت و بازسازی پشت بام ، خاک گچ و گچ کاری فضای داخلی ، تعویض درها و آجرها و آجر فرش فضاهای داخلی حمام که به لحاظ مسائل امنیتی حائز اهمیت بوده تاکنون انجام شده است .
وی در ادامه بیان کرد: بنای این حمام بر روی پایه های تخریب شده غرفه های ضلع شمال غربی مسجد جامع کلات ساخته شده در دوره افشاری می باشد و بخشی از مسجد کبود گنبد شامل آب انبار، مسجد، حمام و بازارچه بوده که با تخصیص اعتبار تقریبی دو میلیارد ریال مرمت و بازسازی گردیده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر