کانون ایرانیان: عکس»سرو هرزویل در استان گیلان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۹, یکشنبه

عکس»سرو هرزویل در استان گیلان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
سرو هرزویل با مختصات 4066947 عرض جغرافیایی و 360720 طول جغرافیایی در استان گیلان در محدوده شهر منجیل در دامنه‌ ی کوه های شمالی جاده ‌ی رشت - تهران که سرسبز از درختان زیتون و رزبین است ، واقع گردیده است .
این سرو یکی از آثار طبیعی ملی ایران و تحت حفاظت سازمان محیط زیست است . مساحتی در حدود ۰٫۶۲۵ کیلومتر مربع با حصار از بقیه منطقه جدا شده ‌است و درخت سرو هرزویل در آن محدوده قرار دارد .
این درخت سرو تنومند ، با عمری بیش از هزار سال را ساکنان هرزویل « نظر کرده » می ‌دانند . پس از زمین ‌لرزه ۱۳۶۹ دهکده هرزویل به کنار سرو تاریخی نقل مکان کرده که این امر باعث نگرانی شدید گشته ، زیرا پساب و آلودگی ‌های روزمره شهرک تاریخى هرزویل ممکن است ماندگاری درخت کهنسال را به خطر بیاندازند .
در مورد سن این ابردرخت گفته ها بسیار است . در برخی منابع صحبت از ۳۰۰۰ و در برخی صحبت از ۱۰۰۰ سال شده .
اثر طبیعی ملی سرو هرزویل با مساحتی بالغ بر625/0 هکتار در سال 1366 طی مصوبه شماره 113 مورخ 20/6/66 شورای عالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست .

این اثر کهنسال که نامش در سفرنامه ناصر خسرو قبادیانى هم آمده است دارای قطر یقه و ارتفاعی برابر با 3/4 و 25 متر و در ارتفاع 600 متری از سطح دریا و در روستای هرزویل شهرستان رودبار واقع گردیده است . شکوه و عظمت این درخت و باور های مذهبی جامعه ؛ زمینه بازدید مردم را از این اثر با ارزش فراهم آورده است .

wikipedia.org ، irandeserts.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر