کانون ایرانیان: عکس»نمک ‌آبرود در استان مازندران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»نمک ‌آبرود در استان مازندران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
نمک ‌آبرود شهرکی گردشگری و ویلایی است در استان مازندران ایران است . این شهرک دارای خط تله ‌کابینی به نام تله ‌کابین نمک ‌آبرود است . شهرک نمک آبرود بین راه چالوس به تنکابن در 12 کیلومتری غرب چالوس قرار دارد و به بنیاد مستضعفان تعلق دارد که قسمتی از اراضی منطقه را با وسعت تقریبی 650 هکتار در بر می گیرد . حد شمالی این اراضی را دریای خزر و حد جنوبی آن را ارتفاعات مدوبن ( از ارتفاعات سلسله جبال البرز ) تشکیل داده است . وجود پارک های جنگلی بنفشه و شمشاد در قسمت شمالی این مجموعه با وسعت تقریبی 200 هکتار مناظر بدیعی را در این قسمت از اراضی به وجود آورده است . ضمن آنکه در جنوب این اراضی دامنه کوه مدوبن به صورت جنگلی فشرده و با جاذبه های بصری فوق العاده واقع شده است .
طرح اولیه شهرک به وسیله مهندسین مشاور داض ، چرخاب و هوارد همفری تهیه شده است . در گزارش هوارد همفری فرض بر این بوده است که جاده چالوس – رامسر منطقه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می کند که بخش جنوبی جاده اختصاص به ویلاسازی داشته و بخش شمالی آن هتل هایت و قسمت پیشنهادی مارینا و تأسیسات مربوطه و مجتمع آپارتمانی را شامل می شد .

احداث این شهرک دو هدف عمده را مد نظر دارد :
* ایجاد یک شهر اقامتگاهی - تفرجگاهی برای جذب جمعیت غیر ساکن شهرستان های نوشهر و چالوس
* جذب سر ریز جمعیت شهر های چالوس و نوشهر

با توجه به موارد فوق احداث شهرک نمک آبرود تصویب شد و در تاریخ 7/10/62 مصوبه مذکور توسط وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ گردید . صدور پروانه احداث شهرک نمک آبرود در سال 1366 با استناد به همین مصوبه انجام گرفته است . محدوده اراضی طرح با استناد به اسناد موجود که با مندرجات پروانه صادره نیز هماهنگ است .
از نظر جمعیت پیش بینی شده برای شهرک ، مهندسین مشاور چرخاب با استفاده از گزارش مهندسین مشاور داض تعداد کل جمعیت واحد های مسکونی ( ویلا ها آپارتمان ها ) و هتل و متل را جمعاً 20000 نفر برآورد نموده است در حالی که در گزارش هوافرد همفری تعداد جمعیت 23350 نفر برآورد شده است . در طرح تجدید نظر شده توسط مهندسین مشاور طرح و بنا تعداد جمعیت 46500 نفر و یا حدود 50000 نفر پیش بینی شده است که بیش از دو برابر ارقام قبلی است . در طرح هوافرد همفری برای شهرک نمک آبرود اکثر خانه ها مخصوص تعطیلات ( hoilday homes ) تصور شده اند لذا تعداد جمعیت در طول سال متغیر فرض شده است .
در سال 1364 برای بخشی از محدوده اراضی نمک آبرود طرح توسعه تهیه گردیده است . این طرح بر اساس ساختار شبکه اصلی خیابان های موجود شکل گرفته است که متشکل از یک حلقه اصلی و خیابان های ارتباطی فرعی است . حلقه اصلی به قطعات مسکونی پیوند می خورد . این حلقه در گوشه جنوب شرقی قطع شده است و جهت تکمیل راه های ارتباطی یک بلوار جنوبی شمالی - جنوبی در مرکز شهرک به عنوان مرکز محور مجهز شهری با عرض متوسط 300 متر جهت ارائه خدمات مورد نیاز در مقیاس ناحیه و با منظور نمودن جمعیت سربار ناشی از بازدیدکنندگان پیش بینی شده است که حدود 53 هکتار وسعت دارد . این بلوار به محله های مسکونی پنجگانه شهرک که در دو نوار غربی و شرقی در طرفین ناحیه مرکزی قرار گرفته اند ، سرویس می دهد .
مناطق مسکونی شهرک یعنی محله های پنجگانه یاد شده دارای مساحتی بالغ بر 230 هکتار می باشد . محله شمار چهار در جنوب محله شماره یک قرار دارد . محله پنج نیز در گوشه جنوب شرقی و در منتهی الیه جنوبی شهرک قرار گرفته است . محله های یاد شده هر کدام دارای یک مرکز محله هستند که خدمات مرکز محله ای در این مراکز پیش بینی شده است . این مراکز به نحوی طراحی گردیده تا ارتباط مستقیم سواره با مرکز شهرک برقرار باشد .
در جنوبی ترین حد مرکز خدمات شهری و در طرفین این نوار در منتهی الیه جنوب شهرک دو ناحیه در مجاورت محله های شماره 4 و 5 جهت منطقه مسکونی توریستی ( در مجاورت محله 5 ) و دومی ( در مجاورت محله 4 ) ناحیه ای ( به عنوان محله شماره 6 ) با مشخصات تراکم ویژه ( 900 نفر در هکتار ) با خصوصیات بلوک های مسکونی 4 تا 8 طبقه پیش بینی شده است . در شمالی ترین قسمت شهرک نواحی مجاور محله های 2و1 منطقه وسیعی ( حدود 95 هکتار ) جهت مراکز تفریحی - ورزشی در شمال غربی و هتل و متعلقات توریستی در شمال شرقی در نظر گرفته شده است .

شهرک تفریحی و گردشگری ما با وسعت 650 هکتار دارای دو بخش اصلی شهرسازی و امکانات گردشگری می باشد .

بخش شهرسازی
بر اساس طرح جامع و تفضیلی ساخت شهرک توریستی - تفریحی نمک آبرود ، مساحتی بالغ بر 220 هکتار جهت اقامت دائمی و فصلی جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر از ساکنین اختصاص داده شده است .
مشخصه های معماری با انواع مختلف طرح ها جهت ویلا ها و ساختمان های دو طبقه و بلند مرتبه پیش بینی گردیده است .

بخش گردشگری و امکانات تفریحی
در حاشیه جنوب شرقی شهرک ، مرتفع ترین تله کابین کشور ، قرار دارد . این تله کابین منحصر به فرد در سال 1372 با تلاش کارشناسان ایرانی احداث و به بهره برداری رسیده است . این تله کابین بازدیدکنندگان را در مدت 12 دقیقه در ارتفاع 970 متری به قله کوهستان مدوبن با اشراف بر منظره زیبای پانورامای جنگل و دریای خزر می رساند .

دیگر امکانات تفریحی و رفاهی جهت گردشگران
دریاچه مصنوعی با پدالو ، زمین تنیس ، پیست دوچرخه سواری خانم ها و آقایان ، زمین اسکیت ، پاور هنگ گلایدر و اسکای واکر ، شهر بازی کودکان ، پرواز با هواپیمای دو نفره ، مراکز خرید ، رستوران ها ، غرفه های بوتیک لباس و صنایع دستی ، فرش ، لباس های چرم ، عکاسی ، آرایشگاه و سرانجام مرکز تفریحی ساحل دریا را می توان از میان دیگر امکاناتی نام برد که شما می توانید در آن ، جوی دوستانه ، لذت بخش و شاد داشته باشید .

پروژه های مورد اقدام در آینده نزدیک عبارتند از :

* تفریحات آبی و دریایی .
* تبدیل پارک بنفشه به پارک تفریحی و طبیعی به وسعت 200 هکتار .
* شهربازی منحصر به فرد .
و ...

اهداف و برنامه های آینده
از امکانات بالقوه مجموعه شهرک تفریحی نمک آبرود که بسیار نیز ارزشمند می باشد و آنرا از سایر نقاط شمال ایران متمایز می نماید . محیط جنگلی داخل سایت می باشد در نتیجه ضروری است با حفظ اکولوژی منطقه و بافت طبیعی ، با ایجاد فضا های ذیل به عملکرد و کارآئی و جذابیت پارک جنگلی افزوده گردد .
باغ حیوانات و پرندگان و آکواریوم ، رودخانه و دریاچه مصنوعی ، جزیره مصنوعی ، رستوران ،قایقرانی پاروئی ، کلوپ های تفریحی ، برج دیده بانی ، محل های ماهیگیری ، مسیر های اسب سواری ، پیاده روی ، کلبه های چوبی و درختی ، محل های نصب چادر ، فضا های پیش بینی شده جهت اتومبیل های کاروان ، همینطور ایجاد پارک آبی که می تواند پذیرای خانم ها و آقایان در دو شیفت روزانه باشد .

راه های رسیدن به نمک آبرود
استان مازندران بر سر راه های مهم ارتباطی کشور قرار گرفته بطوری که این راه ها مازندران را به استان های گلستان در شرق و گیلان در غرب و تهران و سمنان در جنوب وصل می ‌کند . این راه ها به سه دسته آسفالته ، راه آهن و آبی تقسیم می‌ شوند . در شرق مازندران راه آسفالته مازندران به مشهد قرار دارد و در غرب آن راه های آسفالته به چهار شاخه تقسیم می‌ گردد :
۱) جاده کناره که به گیلان وصل می‌ شود
۲) جاده چالوس ( کندوان ) که به کرج و تهران وصل می ‌شود .
۳) جاده هراز که مازندران را به تهران وصل می‌ کند و کوتاه ترین راه ارتباطی است .
۴) جاده فیروزکوه که از طریق ورسک به تهران وصل می‌ شود ، این راه ها نقش مهمی ‌در اقتصاد منطقه دارند .

را ه آهن
راه آهن مازندران در مسیر گرگان به تهران از شهر های مهمی چون بهشهر ، ساری ، قائم شهر می گذرد و از نظر حمل کالا و مسافر حائز اهمیت است

راه های آبی
مهم ترین راه آبی ، دریای خزر است که با کشور های شوروی سابق و اروپائی ارتباط بازرگانی برقرار می ‌کند . بسیاری از شهر های مازندران در کنار این دریا قرار دارند لیکن تنها بندر مهم و فعال این استان بندر نوشهر می‌ باشد که هر ساله حدود ۱۰۰ کشتی بازرگانی در این بندر به مقدار ۴۰۰ هزار تن کالا تخلیه و بارگیری می‌ کنند .

راه های هوایی
در استان مازندران در شهر های رامسر - نوشهر – ساری – فرودگاه های داخلی ساخته شده و هواپیما های مسافربری داخلی در آنجا به امور ترابری هوایی می ‌پردازند .

namakabroud.com ، wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر