کانون ایرانیان: اردبیل و سبلان زیبای خفته
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

اردبیل و سبلان زیبای خفته

ا‌ستان اردبیل با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد خود، در حال حاضر پذیرای هزاران مسافری است كه از همه نقاط كشور و حتی برخی كشورهای همسایه برای گذراندن بهار و تابستانی خوش به این منطقه مسافرت می‌كنند، تا یك سفر خوش را در آب و هوایی معتدل، خنك و مطبوع تجربه كنند.
به احتمال زیاد وقتی نام استان اردبیل را می‌شنوید، جاده دیدنی آستارا به اردبیل و گردنه معروف و زیبای حیران در نظرتان مجسم می‌شود.
موافقید سفر به استان اردبیل را از همین جاده آغاز كنیم؟ این مسیر در واقع اولین خط ارتباطی استان اردبیل با مركز كشور است، كه این استان را از راه رشت و قزوین به تهران وصل می‌كند. گردنه حیران نزدیك شهر نمین قرار گرفته و دارای یك منطقه ییلاقی به نام (شاغلا دره) است كه با تماشای آن، حیران خواهید شد! جالب است بدانید كه در همین مسیر می‌توانید از مجتمع سیاحتی ، تفریحی و جنگلی فندقلو، آبگرم گرما چشمه، آب معدنی ئیل سویو و بقعه شیخ بدرالدین هم دیدن كنید. خوردن یك كاسه آش دوغ در آب و هوای خنك این منطقه را به شما توصیه میكنیم.
اندكی بعد به اردبیل می‌رسیم. اسم این شهر برای اولین‌بار در لوحه‌های گلی سومریان ذكر شده و حتی فردوسی هم در شاهنامه‌اش از این شهر یاد كرده و آثار تاریخی فراوانی دارد. در میدان عالی‌قاپو، بقعه شیخ صفی قرار گرفته كه در آن می‌توانید بهترین آثار كاشیكاری، معرق‌ و مقرنس، منبت، نقره‌كاری، طلاكاری و تذهیب را ببینید. یك برج ۱۲ متری هم دارد كه روی آن تزیینات الله الله نقش بسته. مسجد جامع شهر در محله پیر‌شمس‌الدین واقع شده كه از عصر سلجوقی به یادگار مانده است. اردبیل كلی خانه قدیمی و حمام دارد. یك رودخانه هم به نام بالیقلی از مركز شهر رد می‌شود كه چند تا پل مربوط به دوران صفوی روی آن بسته شده‌ است. مثل پل ابراهیم، داش كسن، یعقوبیه و...

خرید از شهرهای استان
خرید سوغات و صنایع دستی اردبیل را فراموش نكنید. بازار مركزی اردبیل در میدان شریعتی این شهر واقع شده، از آن‌جا حلوای سیاه، عسل، شال، جاجیم، گلیم و جوراب‌های پشمی، سوغات ببرید. دو كیلومتر كه به سمت جنوب اردبیل بروید، دریاچه‌ای به نام شورابیل را می‌بینید كه حتی از دریاچه ارومیه هم قدیمی‌تر است، ولی آب آن حتی برای مصارف كشاورزی هم غیرقابل استفاده است. دریاچه دیگری هم به نام نئور در ۴۸ كیلومتری جنوب شرقی اردبیل وجود دارد كه گذشته از زیبایی فوق‌العاده‌اش، به خاطر پرورش نوعی ماهی قزل‌آلا به نام رنگین‌كمان معروف است كه از خوشمزه‌ترین ماهی‌های جهان است. در ضمن این دریاچه زیستگاه برخی از گونه‌های پرندگان مهاجر مثل آنقوت است كه در این منطقه زندگی میكنند.

سرعین، شهر چشمه‌های آب گرم
سرعین در ۲۸ كیلومتری غرب اردبیل واقع شده و به‌خاطر آب و هوای بی‌‌نظیر و آب‌های معدنی، شهره خاص و عام است. در حال حاضر وجود مراكز تفریحی و پیست اسكی آلوارس هم به جاذبه‌های این شهر افزوده است. فرصت استفاده از آب‌های گرم این شهر را از دست ندهید. این آب‌ها در ردیف آب‌های كلسیك گازدار و خیلی گرم هستند. در درمان خیلی از بیماری‌های مفاصل، روماتیسمی و حتی كلیوی موثرند، تا جایی كه بررسی كرده‌اند، همه این چشمه‌ها یك منشا دارند و پرآب‌ترین آنها آب گرم گاومیش گلی نام دارد. خوب است بدانید به جز مجتمع آب درمانی سبلان و حمام شنا كه دارای امكانات جداگانه برای آقایان و بانوان هستند، بقیه آب‌ها به صورت نصف روز در اختیار آقایان و نصف روز در اختیار بانوان قرار میگیرد. همچنین نباید از محصولات لبنی این شهر به‌راحتی گذشت، به‌خصوص عسل، سرشیر و كره و... كه گردشگران در زمان بازگشت به وفور از آن تهیه می‌‌كنند و با خود به عنوان سوغات به شهر و دیار خود می‌‌برند.

سبلان، زیبای پنهان
(و سبلان كوهی است بین ارمینه و آذربایجان كه بر آن چشمه‌‌هایی جاری است از چشمه‌های بهشت و قبری است از قبور انبیاء...)
نامش هم از كلمه (ساوالان) گرفته شده كه یك واژه تركی است، به معنی آبگیر. این كوه پس از دماوند زیبا، معروف‌ترین كوه آتشفشانی ایران است.
قله سبلان به‌خاطر دارا بودن جاذبه‌های زیاد در زمینه‌ ورزش‌های كوهستانی به‌خصوص اسكی، صخره‌نوردی و كوهنوری، گروه‌های زیادی از ورزشكاران را به سوی خود میكشاند. بلندترین قله‌اش هم (سلطان ساوالان) نامیده شده است. از اردبیل برای فتح قله سبلان، در حدود سه روز زمان می‌‌برد. می‌‌توانید با اتومبیل تا دامنه شمالی كوه سبلان رفته و بقیه راه را پیاده طی كنید تا به یك آبشار زیبای ۱۲ متری به نام گورگور برسید. دامنه‌های سبلان هم به‌خاطر تنوع گیاهی از استعداد فراوانی برای تولید عسل و زنبورداری دارد، به همین دلیل هم هست كه عسل سبلان این‌قدر معروف است.

سایر شهرهای استان

خلخال:
از شهرهای كوچك استان اردبیل است كه سابقه حكومت در آن به هزاره دوم قبل از میلاد برمی‌گردد. بعضی‌ها میگویند زمانی كه نادرشاه افشار برای تاجگذاری به اصلاندوز می‌‌رفت، لشكری مجهز به انبوه فیل‌ها او را تا شهر همراهی می‌‌كردند. دیدن جاذبه‌های خلخال، تماشای پارك جنگلی خوجین، آب معدنی خلخال سویو و پل ساسانی پردیس، خالی از لطف نیست.

مشكین‌شهر:
به دلیل مراتع ییلاقی و قشلاقی‌اش بسیار زیباست، انگور معروفی هم دارد.

بیله‌سوار:
نام قدیمی‌اش (آران) بوده، به معنی دشت آفتابگیر. به‌طور حتم از این شهر، سیب، فندق، زردآلو و توت را خواهید خرید.

پارس‌آباد:
روی نقشه ایران بلندترین نقطه، همین پارس‌آباد است. اهالی منطقه عقیده دارند، شخصی به نام مهندس پارسا برای اولین‌بار در این قسمت از دشت مغان، به كارهای كشاورزی و عمرانی پرداخته و پارس‌آباد هم از اسم او گرفته شده. بازدید از دریاچه سیاحتی شهرك و یك قلعه باستانی اشكانی به نام اولئان، ارزش چند ساعت صرف وقت در این منطقه را به‌طور حتم خواهد داشت.

0 نظرات:

ارسال یک نظر