کانون ایرانیان: استان کردستان/ آثار تاریخی سنندج-عمارت اشرافي خسروآباد
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ خرداد ۴, چهارشنبه

استان کردستان/ آثار تاریخی سنندج-عمارت اشرافي خسروآباد

«خسروآباد» بنايي شاخص در سنندج است كه روزگاري مقر حكومت واليان اردلان بوده، ولي اكنون موريانه به جان اروسي‌هاي آن افتاده و رطوبت و ترك‌ها، زينت ديوارهاي آن شده است.
عمارت خسروآباد
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عمارت اشرافي خسروآباد متعلق به دوره‌ي زنديه در بلوار خسروآباد سنندج واقع شده و جزو معدود عمارت‌هاي استان كردستان است كه كتيبه‌ي تاريخي دقيقي دارد. اين بنا شامل دو بخش اصلي است، قصر سلطنتي با ورودي ستون‌دار و فضاي بيروني كه بخش‌هاي ديگري را مانند حمام، اتاق قاپي‌چيان و خدمتكاران دارد.
عمارت خسروآباد با آن ديوارها و دروازه‌ي بلند هنوز ابهت خود را حفظ كرده است. اگرچه ديوارهاي آن مانند هر بنا و اثر تاريخي ديگري از يادگاري‌نويسي در امان نمانده است. حياط داخلي عمارت با وجود حوض جوشان و درختان سبز قديمي‌اش، به‌هم‌ريختگي عجيبي دارد كه معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان كردستان ـ علوي ـ دليل آن را مرمت بنا مي‌داند.


اما به نظر مي‌رسد، دليل پيگيري نشدن سريع و جدي مرمت عمارت خسروآباد به‌جز موضوع اعتبار، مسأله‌ي تملك عمارت است.

تا سال 1376، حدود 11 خانواده در اين عمارت زندگي مي‌كردند. سازمان ميراث فرهنگي استان كردستان پس از ثبت اين بنا در فهرست آثار ملي، آن را تملك كرد؛ ولي به‌دليل مشكلات حقوقي، اين بنا هنوز به‌طور كامل تملك نشده است.



داريوش صادق‌وزيري ـ يكي از مالكان عمارت خسروآباد ـ در پاسخ به اين پرسش كه براي واگذاري اين بنا به اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري كردستان چه مشكلي وجود دارد و آيا قيمت، مانع تصميم‌گيري مالكان براي واگذاري عمارت است؟ به خبرنگاراني كه به دعوت سازمان ميراث فرهنگي كشور به كردستان سفر كرده بودند، گفت: اداره‌ي ميراث فرهنگي از نظر تملك بايد سيستم حقوقي را رعايت كند. ما كارشناسي قيمت اداره كل ميراث فرهنگي كردستان را قبول داريم؛ ولي آن‌ها مي‌گويند، چون ما از ابتدا قيمت آن‌ها را نپذيرفتيم، ‌ديگر كار را پيگيري نمي‌كنند.

اما محمد رشيدي ـ‌ مسؤول امور حقوقي و املاك اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري كردستان ـ در جمع خبرنگاران اظهار كرد: ما حدود 93 شعير از 96 شعير اين عمارت را با توجه به بودجه‌ي سالانه‌اي كه براي تملك اختصاص مي‌دهند، خريده‌ايم.

او ادامه داد: اگر امسال اين بودجه داده شود، سه شعير ديگر نيز تملك مي‌شود. نامه‌نگاري‌هايي در اين‌باره شده است، ولي هنوز پاسخي نگرفته‌ايم.

وي درباره‌ي موضوع تملك‌ كامل بنا و ادعاي مالك نيز گفت: مالكان بازمانده، مدارك كامل ندارند، يعني آن‌ها مدارك و اسناد تنها بخشي از عمارت را دارند، در حالي كه بخش وسيع‌تري را به تملك گرفته‌اند. اين يك مسأله‌ي حقوقي است و قرار شده، آن‌ها مدارك خود را از اداره‌ي ثبت استان بياورند تا پس از تأييد و تعيين قيمت، موضوع تملك حل شود.

رشيدي افزود: مالكان باقي‌مانده در عمارت خسروآباد، سند ندارند و تا كنون مدارك قانوني خود را ارائه نكرده‌اند.



وجود برخي مالكان در عمارت خسروآباد سبب شده است، بخش‌هايي از اين عمارت قابل بازديد نباشد، چون محل اسكان است و براي همين، روي ديوارهاي آن با اسپري نوشته شده است «لطفا بازديد نفرماييد.»

علوي ـ معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري كردستان ـ نيز در اين‌باره گفت: خسروآباد محلي براي بازديد عموم نيست؛ اما اگر مردم تمايل داشته باشند، مي‌توانند از اين بنا ديدن كنند، ولي ما بليتي براي آن نمي‌فروشيم.

به گزارش ايسنا، ارسي‌هاي عمارت خسروآباد شاهكار هنر سنتي هنرمندان كردستان و باقي‌مانده از دوره‌ي زنديه هستند، ولي به‌جز پنجره‌هاي چوبي موريانه‌زده با شيشه‌هاي رنگي شكسته‌شده، چيزي از آن‌ها باقي نمانده است. با اين حال، هنوز هم مي‌توان شاهكار هنر چوب ايراني را در اين ارسي‌ها ديد.



معاون گردشگري استان كردستان درباره‌ي بازسازي ارسي‌هاي اين عمارت، بيان كرد: در انتهاي باغچه‌ي خسروآباد، كارگاه‌هايي براي ساخت ارسي و پيكره‌ها براي دو هنرمند به نام‌هاي استاد محمودي، فرزند مرحوم نعمت‌الله محمودي و هادي ضياءالديني برپا شده و ارسي‌ عمارت خسروآباد در اين كارگاه در حال ساخت است.

به گزارش ايسنا، رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي كشور در آخرين سفر خود به كردستان، پيشنهاد تبديل اين عمارت به هتل ـ موزه را داد تا از آن استفاده‌ي بهينه شود؛ ولي اعتقاد مسؤولان ميراث فرهنگي استان كردستان اين است كه خسروآباد براي هرگونه سامان‌دهي، به تخصيص اعتبار كافي نياز دارد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر