کانون ایرانیان: آتشدان پارتی
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

آتشدان پارتی

آتشدان پارتی: در شمال حجاری داریوش در بیستون ، آثار بنایی از دوره پارتی باقیمانده است . به عقیده پروفسور لوشای رئیس هیأت حفاری ایران و آلمان این بنا پرستشگاهی است که در زمان اشکانیان همزمان با آثار دیگر این دوره در بیستون ساخته شده است . این پرستشگاه دوره پارتی که بر روی تخته سنگ منقوش اشکانی قراردارد از دو صفه به وسیله 10 پله که از سنگ کوه در آورده شده اند به هم مربوط می گردند . درازای هریک از پله ها در حدود 80 سانتیمتر است . این پله ها بطور نامنظم تا نقش ولگش ادامه دارد .
در میان صفه بالایی آتشدانی از سنگ در آورده شده است . قطر دهانه این آتشدان 35 سانتیمتر است .
 


سفالینه های زیادی از دوره پارتی در تمامی این قسمت دامنه کوه بیستون ( پراو ) دیده می شود . هیأت مشترک حفاری ایران و آلمان برای روشن شدن وضع این دوره ، در زمینهایی که امروز کارخانه قند را احداث کرده اند و همچنین در قبرستان دهکده بیستون ، چند ترانشه زده در تمامی این ترانشه ها بقایای دیوارهایی با سنگهای نتراشیده همراه با سفال پارتی دیده شد . هیأت احتمال می دهد که این محل باقیمانده قلعه یا شهری از دوره پارتی است که همزمان با آثار دیگر آن دوره ساخته شده است . درازای دیوارهای بدست آمده 1200 متر و پهنای آن 400 متر است که تقریباً در تمام ترانشه ها به یک سبک ساخته شده و وسعتی در حدود 500000 متر مربع را در بر گرفته است . در دوره اسلامی قسمتی از این محل برای قبرستان استفاده شده است . بر روی آثار پارتی قبوری از دوره اسلامی کشف گردید که با تکه سفالهای پارتی توأم بود .
و نیز در حفاری ها و تحقیقات 1350 – 1339 مؤسسه باستانشناسی آلمان آمده است که :
شهر اشکانی بغستان در بیستون :
در دامنه کوه بیستون ، در شمال شرقی دریاچه چشمه ای و دژ مادها و نقش برجسته داریوش ، یک منطقه مسکونی اشکانی به طول حداقل 800 متر و به عرض قریب 300 متر قراردارد که با توجه به بقایای دیوارها و سفالهای مکشوفه در آنجا اشکانی بودن آن به ثبوت رسیده است و این منطقه مسکونی از هر لحاظ با بغستان تطبیق می نماید . این منطقه مسکونی با نقوش برجسته مهرداد و گودرز ، دو پادشاه اشکانی که مربوط به قرن اول قبل از میلاد مسیح و قرن اول بعد از میلاد مسیح و همچنین سنگ اشکانی که مربوط به قرن دوم تا سوم بعد از میلاد مسیح می گردد ، مربوط بوده است .
ضمن تحقیقاتی که از طرف مؤسسه باستانشناسی آلمان در بیستون به عمل آمده ، حدود منطقه مسکونی مزبور تعیین شده و همچنین نقطه ثقل ساختمانهای اشکانی در این دژ مادها معین گردیده است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر