کانون ایرانیان: عکس»میل رادکان یا گنبد رادکان یا برج رادکان کردکوی در استان گلستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»میل رادکان یا گنبد رادکان یا برج رادکان کردکوی در استان گلستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/

http://kanooneiranian.blogspot.com/

میل رادکان یا گنبد رادکان یا برج تاریخی رادکان ، در ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴ کیلومتری جنوب غربی گرگان ، در غرب گلستان ، در یک منطقه کوهستانی - جنگلی و بر فراز تپه با صفایی که دارای موفقعیت خاص طبیعی و سوق الجیشی است در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز و دره ‌ها و تراس ‌های حاشیه شمالی رودخانه نکا که از شرق به غرب جریان دارد ، از آثار تاریخی و دیدنی است که با بیش از یک هزار سال قدمت ، قرار دارد . برج یا میل رادکان در منطقه به نام قلعه " گبری " نیز نامیده شده ‌است ، این بنا به شماره‪ ۱۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

برج یا میل رادکان با حدود‪ ۳۲ متر ارتفاع و‪ ۱۵ متر قطر از دو قسمت گنبدی و بدنه تشکیل شده که گنبد آن به صورت مخروطی بلند و کشیده و به صورت دو پوسته ‌ای است که بر بدنه استوانه‌ ای قرار دارد . این بنای تاریخی و بلند با توجه به اینکه در مسیر جاده ابریشم قرار دارد در گذشته به عنوان راهنمای بازرگانان و مسافران مورد استفاده قرار می ‌گرفت .

این گنبد در امتداد گنبد های لاجیم ورسک در کنار شاهراه منتهی به شاهکوه ، گردنه شمشیر بر ، چشمه علی ، جهان نما ، بخش یانه سر ، بر فراز تپه ‌ای که از دور نمایان است ، به منظور راهنمایی رهگذران و مسافران ساخته شده ‌است . بعد ها از این بنا به ‌عنوان آرامگاه بانی آن استفاده کرده ‌اند . این گنبد مدفن یکی از اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام ابو جعفر محمدبن وندربن باوندی است .

بر کتیبه ‌ای که در زیر گنبد دیده می‌ شود ، ساخت آن در ۴۰۷ هجری قمری در زمان فرمانروایی اسپهبد ابو جعفر آغاز و در ۴۱۱ هجری قمری بدست احمد بن عمر به پایان رسید . این بنا از دو قسمت گنبد و بدنه تشکیل شده ‌است . گنبد آن بصورت ترک ( مخروطی شکل ) و دو پوشه است ، که بیش از ۳۵ متر ارتفاع دارد . بدنه بسیار ساده و دارای آجر چینی معمولی و دارای تزئینات آجرکاری و گچ بری است . به منظور استحکام بخشی بیشتر حد فاصل بند های آجر ها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده ‌است که قابل توجه می ‌باشد .

در فواصل معیین سوراخ ‌هایی به چشم می‌ خورد که جای داربست بوده که در هنگام احداث بنا تعبیه شده ‌است . ورودی هلالی شکل آن در ضلع جنوبی گنبد قرار دارد . زیباترین قسمت بنا در بخش فوقانی آن قرار دارد ، که عبارت از دو ردیف قطار بندی و دو کتیبه کوفی و پهلوی است که در میان تزئینات آجرکاری و گچ بری که نام بانی و تاریخ ساخت بر آن نوشته شده ‌است . طرح داخلی گنبد رادکان مدور و دارای نمایی ساده و اندود گچ و آهک است . در تمام بدنه بنا آجر و ملات گچ و آهک بکار رفته ‌است .

برای بنای برج رادکان تاکنون پژوهشگران کاربرد هایی همچون قصر ، مقبره ، گنبد و برج بیان کرده ‌اند ، اما تا زمان خواندن تمام کتیبه ‌های این بنا برای قطعیت این موضوع ، باید منتظر بود . تاکنون بر اساس متن های قرائت شده برخی از این کتیبه ‌ها ، گفته شده است که بنای رادکان متعلق به یکی از اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام ابو جعفر محمد ابن وندریان بوده است . در زمینه این گونه برج‌ ها یک باستان ‌شناس گفت : شمال شرق خاستگاه برج آرامگاهی در ایران بشمار می ‌رود .

آرامگاه ها بخش قابل توجهی از بقایای معماری قدیم را به خود اختصاص داده ‌اند . این بنا ها با نقشه دایره ، چهار ضلعی ، هشت ضلعی و با شیوه ‌های گوناگون احداث شده ‌اند و با نام های بقعه ، پیر ، امامزاده ، مزار ، گنبد و برج در جای جای کشورمان مورد احترام است . در میان زیرمجموعه ‌های آرامگاهی ، " برج آرامگاه ها " از جایگاه ویژه ‌ای برخوردار است . می توان از برج رادکان در استان گلستان به عنوان قدیمی ‌ترین نمونه برج ‌های آرامگاهی در ایران نام برد . از روزگار پیش از تاریخ تاکنون این هنر مورد توجه گروه های مختلف انسانی قرار گرفته و سعی زیادی برای تکامل و گسترش آن انجام گرفته است .

شهرستان کردکوی با بیش از 75 هزار نفر جمعیت در 27 کیلومتری گرگان و در غرب استان گلستان واقع می باشد . بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی شروع کار بنای برج رادکان در ربیع ‌الثانی‪ ۴۰۷ هجری قمری زمان فرمانروایی اسپهبد ابوجعفر و اتمام آن در‪ ۴۱۱ هجری قمری ، بدست معمار احمد بن عمر بوده ‌است . بر اساس اسناد تاریخی اسپهبد ابو جعفر محمد ابن وندر از شاهزادگان سلسله باوندی طبرستان ( باوندیان از نوادگان کاووس ، پسر قباد ، شاه ساسانی بوده ‌اند ) بوده که در دوران تسلط سلسله آل زیار در قسمت جلگه‌ ای و در نواحی کوهستانی طبرستان حکومت می ‌کردند . کردکوی با حدود ‪۸۰ هزار نفر جمعیت در‪ 30 کیلومتری غرب گرگان مرکز استان گلستان واقع شده است . این شهرستان با مساحتی در حدود ‪۸۱۵ کیلومتر مربع از شمال به بندر ترکمن ، از غرب به بندر گز ، از شرق به گرگان و از جنوب به استان سمنان محدود است .

جاده " شاه عباسی " ، شهر باستانی " تمیشه " ، امامزاده " روشن آباد ، ابراهیم و چهار کوه " ، دهکده ‌های " درازنو و جهان نما " و پارک جنگلی " امام رضا (ع) " از جمله مناطق دیدنی این شهرستان است .

armanershadi.wordpress.com ، Wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر