کانون ایرانیان: آیا نشان فروهر در زمان ساسانیان وجود داشته است
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ اردیبهشت ۳۰, جمعه

آیا نشان فروهر در زمان ساسانیان وجود داشته است


آیا نشان فروهر در زمان ساسانیان وجود داشته است یا خیر؟
ابتدا مطلبی از آقای غیاث آبادی برای شما بیان می کنیم:
در اینجا توضیح یک نکته نیز ضروری به نظر می آید که در سالیان اخیر،گاه ازاین نگاره با نام «فروهر» و نشان دینی زرتشتیان یاد می شود و برای رمزگشایی اجزاء آن، سخنان نادرست فراوانی بازگو می شود. از آن جا که هیچ نشانه از کاربرد این نگاره در عصر ساسانی (زمان رسمیت و گسترش آن دین)تا به دوران معاصر به دست نیامده است . آشکارا دانسته می شودکه نگاره گوی بالدار ارتباطی با دین زرتشتی نداشته است.همچنین می دانیم که علیرغم کاربرد فراوان این نگاره در آثار هخامنشی،حتی یکبار هم نام فروهر یا مفهوم آن،در هیچ یک از کتیبه های هخامنشی و حتی در «گاتهای» زرتشت دیده نشده است.توصیف و تفسیر هایی که امروزه درباره این نگاره و با نام«فروهر» گفته می شود، تنها ناشی از ذوق قریحه و تخیلات است.
مطلب دیگری در همین مورد از محقق و دانش پژوه دین زرتشت آقای یاغش کاظمی:
این نقشِ فروهر ؟ کاملاً از سوی ِ دستگاه ِ آتش و حکومت ِ زرتشتی ِ ساسانی طرد شده و در کل این دوره ی طولانی ِ حکومت ِ ساسانی حتی در یک اثر ِ هنری اجازه ی ظهور پیدا نمی کند.
و آنوقت در عصر ِ ما زرتشتیان آنرا نماد ِ دینی ِ خود کرده و تازه تفسیرها بر آن نوشته اند مثلاً تقسیمات ِ سه گانه ی هر بال ِ آنرا "گفتار نیک" و "کردار نیک" و "اندیشه ی نیک"تعریف کرده اند و ... ؛ کار را به آنجا رسانده اند که هر که بر ساختمانی این نقش را ببیند بلافاصله در ذهن اش تداعی می شود که این ساختمان یک آتشکده است و یا دست ِ کم متعلق به یک زرتشتی است.
به نظرم زمان ِ آن فرا رسیده است که زرتشتیان و به ویژه موبدانی که خود را پیرو ِ راه ِ راستی می دانند دست از این همه تحریف و راست نشان دادن ِ یک دروغ ِ تاریخی در معرفی ِ زرتشتی ِ نقش و نشانی که در بطن و ذات ِ خود هیچ ربطی به دستگاه ِ دینی ِ زرتشتیان و ماهیت ِ این دین ندارد، بردارند.
توصیه ی من به آنها این است که بجای ِ این همه آسمان و ریسمان به هم بافتن، بکوشند که با پژوهشی ژرف، نشانی از نام ِ زرتشت  در  کتیبه ها و مُهرها و سکه ها و الواح ِ حکومت ِ هخامنشی بیابند وگرنه صرف ِ نام ِ "اهورامزدا" در این عهد، همانطور که پیشتر اشاره نمودم دلیلی بر زرتشتی بودن ِ هخامنشیان قلمداد نمی شود، و اگر ثابت شود که این نقش ِ فروهر؟ در آثار هخامنشی همان "اهورامزدا"ی مورد ِ ستایش ِ آنها بوده، به راحتی با کنار گذاشتن ِ این نقش از سوی ِ ساسانیان می توان به این نتیجه رسید که "اهورامزدا" ی هخامنشیان مفهومی یکسان با "اهورامزدا"ی حکومت ِ زرتشتی ِ ساسانیان نداشته و احتمالاً آنرا با ماهیت ِ دوره ی هخامنشی اش قبول نداشته، تعریفی دیگر ارائه داده اند که به طرد شدن ِ کلی ِ نقش ِ پیشین انجامیده  است

0 نظرات:

ارسال یک نظر