کانون ایرانیان: 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ خرداد ۲۰, جمعه

20 خرداد روز جهانی صنایع دستی

ز نگاه دیگر"صنایع دستی" حاصل روح ملت ها و آئین فرهنگ ملی کشورهاست که به سادگی و با رجوع به آمار صنایع دستی آنها می توان به روحیه مردم آن کشورها پی برد، پس صنایع دستی تنها یک کالا و شیئی برای مبادله و خرید و فروش نیست ،بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی های اقوام ملل مختلف از طریق این کالای باارزش مبادله

می شود و نوعی ارتباط را بین آنها ایجاد می کند.

هدف از ساخت صنایع دستی ، مقوله ای است که آن را از هنر کاردستی متمایز می کند ، آنها لوازم و کالا هایی هستند که باید مورد استفاده قرار گرفته و کهنه ، پوسیده و ازکارافتاده شوند. مورد استفاده ازآنها بیش از یک تزئین ساده ‌است. صنایع دستی، بیشتر کارهای فرهنگی تلقی می‌شوند تا یک سرگرمی ، چرا که به عنوان بخشی از ملزومات زندگی روزمره مطرح هستند. درحالی که هنر و کاردستی بیشتر یک فعالیت سرگرمی گونه و ارائه بی نقص از یک تکنیک و خلاقیت است.

لوازم و ابزاری که به صورت تولید انبوه و یا با ماشین آلات مختلف صنعتی ساخته می‌شوند ،صنایع دستی محسوب نمی شوند ، صنایع دستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته و پرداخته می‌شود وبه طورمعمول این کلمه به روشهای سنتی ساختن کالاها اطلاق می‌شود. استادکاری مخصوص درهر یک از این موارد، مهم‌ترین ملاک است و چنین چیزهایی اغلب از لحاظ فرهنگی و یا مذهبی فوق العاده هستند.

تشويق، كمك و راهنمايي صنعتگران دستي، ايجاد همبستگي ميان آنها در سراسر جهان و حفظ و تقويت این صنعت مهم و جهانی ، سازمانی جهانی را هم می طلبید تا اینکه ، صنايع دستي و سنتي از سال 1964 ميلادي با تأسيس "شوراي جهاني صنايع دستي"، در قالب يكي از ارگانهاي وابسته به يونسكو، به صورت بخشي از حيات فرهنگي - اقتصادي ملل مورد توجه قرار گرفت.

در بدو امر، شوراي جهاني صنايع دستي با شمار محدودي از اعضا كار خود را آغاز كرد و در حال حاضر، 90 كشور جهان را تحت پوشش دارد. دبيرخانه آن در شهر آمستردام كشور هلند قرار دارد و مهمترين هدفهايي كه اين شورا، به عنوان يك ارگان غير انتفاعي غيردولتي قائل شده می توان به "تشويق، كمك و راهنمايي صنعتگران دستي و همچنين بالا بردن سطح اطلاعات تخصصي و حرفه اي آنها با توجه به زمينه هاي متفاوت فرهنگي موجود در هر يك از كشورهاي عضو" ، " حفظ و تقويت صنايع دستي و تجلي آن به صورت ركن عمده اي از حيات فرهنگي ملتها" و " ايجاد همبستگي ميان صنعتگران دستي سراسر جهان" اشاره کرد.

از هر كشور تنها يك سازمان مي تواند به عنوان نماينده صنعتگران آن كشور، به عضويت شورا درآيد و سازمان صنايع دستي ايران از سال 1347 به عنوان ارگان مسئول متولي صنايع دستي كشور به عضويت شوراي جهاني صنايع دستي درآمده است.

مع الاسف امروزه صنایع دستی ما با نوعی غربت و بی اهمیتی همراه بوده و مسوولان ذیربط از ساماندهی و فرهنگ سازی در این بخش کوتاهی کرده اند و به نوعی این صنعت لطیف به فراموشی سپرده شده بنابراین مسوولان باید در جهت ارتقاي جايگاه صنايع دستي، كاربردي کردن محصولات صنايع دستي به منظور استفاده در سبد خريد خانواده‌ها، ادارات و ... ، افزايش خدمات ارائه شده به صنعتگران، تلاش براي معرفي و ترويج هرچه بهتر و بيشتر صنايع دستي در داخل و خارج از كشور و بازاريابي و افزايش صادرات صنايع دستي تلاش کنند.

همچنین دست اندرکاران این صنعت باید با ارائه خدمات مناسب به صنعتگران وتوليد خدمات مناسب، توليد كار با ارزش افزوده‌ بالا یعنی اشتغال مولد ، توليد كالاهاي صنايع دستي با كيفيت و كميت بالا و استاندارد ، سوق دادن توليد به سمت خواسته‌هاي بازار ، ایجاد بازارهاي جديد از طريق مشتري‌مداري و ایجاد نمايشگاه سراسري صنايع دستي با انگيزه‌ي معرفي توانمندي صنعت‌گران و ظرفيت غني و پربار اين صنعت در جهت تولید شغل با مشاركت صاحب نظران علمي‌و دانشگاهي به رونق و ماندگی این بخش کمک کنند.

تلاش برای رفاه نسبي كاركنان صنايع دستي از جمله تشكيل تعاوني مسكن كاركنان و صنعتگران صنايع دستی در سطح کشور،ایجاد رفاه مناسب از طريق ارائه‌ خدمات و جذب تسهيلات مناسب و كم‌بهره براي صنعتگران صنايع دستي در کشور، پيگيري بيمه‌ي صنعتگران صنايع دستي از موارد دیگری است که مسوولان این بخش باید برای ساماندهی و سازماندهی و رونق این بخش انجام دهند.

تدبیر دولت نهم و ملزم کردن بانک ها در استفاده از صنایع دستی در جوایز بانکی و قرعه کشی حساب های قرض الحسنه از موارد پسندیده ای است که به رونق این بخش کمک می کند و لازم است از موارد این گونه در تدابیر مسوولان در این بخش بیشتر شاهد باشیم تا صنایع دستی مان مهجور نماند.

صنایع دستی از جمله ،گلیم، فرش، گبه، شیشه گری، منبت کاری، مینا کاری، سفال، چوب ، چیدمان - تکه چسبانی سه بعدی ،منجوق دوزی،منبت کاری ،کلاژ (نوعی چیدمان) شامل ریز دانه ها ، پارچه ،کاغذ ، عکس ،آشپزی ،باغبانی، خاتم کاری ،فلز کاری،معرق کاری ،سوزن کاری،شماره دوزی ،گل دوزی ،وووووو..... هنرهای زیبا و لطیفی هستند که نوازشگر روح و روان انسانهاست ، با حفظ بازار و رونق صنایع دستی ، آئین فرهنگ ملی کشورمان را غنی و پربار کنیم.

0 نظرات:

ارسال یک نظر