کانون ایرانیان: قلعه و امامزاده سلطان شاه نظر در استان سمنان
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۴, شنبه

قلعه و امامزاده سلطان شاه نظر در استان سمنان

در حدود ۱۵ کيلومترى جنوب شرقى گرمسار ، يعنى در بخش آرادان ، گنبد و بارگاهى وجود دارد که متعلق به حضرت امام ‌زاده سلطان شاه نظر است . تاکنون شجره ‌نامه ‌اى که مشخص کنندهٔ اصل و نسب صاحب آرامگاه باشد به دست نيامده است . این امامزاده در کنار قلعه بزرگ شهر واقع است . این قلعه بزرگ و زیبا به عنوان نماد گردشگری شهرستان گرمسار شناخته شده است . ارتفاع قلعه در حال حاضر به حدود 15 متر میرسد که البته در گذشته ارتفاع ان 3 برابر ارتفاع فعلی بوده ولی به دلایل مختلف مورد تحریف واقع شده است .

قدمت ساختمان بقعه به حدود ۲۰۰ سال مى ‌رسد و مربوط به اوايل سلسلهٔ قاجاريه است . بقعه داراى تاق ‌هاى جناقى و گنبدى شکل تقريباً مخروطى است . ساختمان بقعه از نظر معمارى در نوع خود کم ‌نظير و داخل گنبد ، از گچبرى ‌هاى زيبا برخوردار است .

بناى فوق روى تپه ‌‌اى واقع شده که از فاصله دور از روستا به خوبى نمايان است و برابر شواهد موجود ، قدمت تپه به دوران قبل از اسلام مى‌ رسد . بقعه داراى حرم تقريباً مستطيل شکل است که در وسط حرم ضريح چوبى به طول ۲ متر و عرض ۱/۵ متر وجود دارد .

به گفته معمرين و معتمدين محل ، در سال ‌هاى قبل ، اين امامزاده داراى زائران و مراجعه‌ کنندگان بسيار بود ، اما به علت عدم رسيدگى در گذشته و نامطلوب بودن وضعيت ساختمان ، بقعه به تدريج از رونق افتاد . اين بنا بر اثر وقوع زلزله‌ اى آسيب‌ هاى فراوان و خسارات جبران ‌ناپذير ديده و شکاف‌ هاى عميق در نقاط مختلف ساختمان به خصوص در ضلع غربى گنبد و ايوان ‌ها ايجاد شده است .

vista.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر