کانون ایرانیان: کوچه ( گذر ) مروی در استان تهران
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۴, شنبه

کوچه ( گذر ) مروی در استان تهران


کوچهٔ مروی ( که در تداول عام کوچه مروی تلفظ می‌ شود ) یکی از کوچه ‌های قدیمی شهر تهران است .

کوچهٔ مروی ، کوچه ‌ای شرقی - غربی است . این کوچه از سمت غرب و از خیابان ناصرخسرو مقابل شمس العماره شروع شده و به خیابان پامنار خاتمه می ‌یابد .

کوچه مروی محل خرید و فروش اجناس آنتیک و پوشاک است . این محل یکی از محل ‌های تجمع مهاجرین عرب ( اکثرا عراقی ) مقیم تهران است .

به سبب بود و باش مهاجرین عرب در این محل جلوه ‌های فرهنگ و زندگی عربی را می ‌توان در این کوچه و اطرافش دید . وجود تعدادی خوراک فروشی با تابلو هایی به زبان عربی ( حاوی عباراتی چون ساندویج ) روی آن نوشته شده‌ است و عرضه خوراک ‌هایی نظیر فلافل نشانگر این فرهنگ است .

احیاء کوچه مروی تهران به عنوان یکی از محله های قدیمی تهران با پشتوانه 200 ساله تاریخی یکی دیگر از پروژه های ساماندهی محور های تاریخی است به مدت یکسال به انجام رسانید .

گذر یا کوچه مروی که از املاک خان مروی بوده و تاسیسات و محدثات قابل توجهی از جمله مدرسه ، مسجد مروی ، دبیرستان ، تجارت خانه و ... را دربرمی گیرد قدمتی 200 ساله دارد ، این گذر با بنا های شاخصی همچون ، مسجد ، مدرسه سپهسالار قدیم و بهشتی ، دبیرستان مروی ، مدرسه علمیه مروی ، سرای مظفریان ، مسجدآقا محمود و راسته بازار از دیرباز کاربری های مسکونی ، فرهنگی ، تجاری داشته که همین موضوع تاثیر بسزایی بربافت پیرامونی آن گذاشته است .

fa.wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر