کانون ایرانیان: خانه طباطبایی ها
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ خرداد ۱۳, جمعه

خانه طباطبایی ها

freefreefree

خانه طباطبایی ها در نزدیکی خانه تاریخی بروجردی‌ها و در جوار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امیراحمد قرار دارد. بنابراین اگر سری به خیابان علوی شهر کاشان بزنید، می توانید از هر سه این بناها دیدن کنید. این خانه سال 1250 قمری و در زمینی به مساحت 4730 مترمربع به همت مرحوم حاج جعفر نظنزی که از تجار فرش در کاشان بود، ساخته شد. او از استاد علی مریم کاشانی، معمار برجسته دوره قاجار که سازنده خانه بروجردی‌ها و سرای امین الدوله هم بود خواست تا این بنا را برای او بسازد و استاد مریم کاشانی ساخت این خانه زیبا و دیدنی را در 10 سال به پایان رساند.
خانه طباطبایی ها

خانه طباطبائی 5 در ورودی دارد که ورودی اصلی به 2 ورودی اندرونی و بیرونی در قسمت هشتی تقسیم می‌‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ساخت خانه‌های قدیم کاشان نه تنها اقلیم و وضع آب و هوایی مورد توجه قرار دارد، مبانی اعتقادی و اسلامی هم در نظر گرفته شده و طوری طراحی شده اند که از نوعی حجاب و طرح محفوظ برخوردار باشند. به عبارت دیگر فضای داخلی خانه از خارج خانه قابل رؤیت نیست و حتی از پشت بام خانه‌های مجاور هم نمی توان به داخل خانه و بخش های آن اشراف داشت.
خانه طباطبایی ها

اگر سری به خانه طباطبایی‌ها بزنید، 40 اتاق، 4 صحن و حیاط، 2حیاط خلوت، 3بادگیر و 2رشته قنات را می بینید که حیاط مرکزی متعلق به قسمت بیرونی و 2 حیاط متعلق به اندرونی و یک حیاط متعلق به خدمه بوده است. بخش اندرونی خانه اتاق 5 دری ساده ای در مرکز دارد و 2 حیاط در 2 طرف آن قرار گرفته است که دارای سرداب است. این قسمت جایی بود که خانواده مرحوم طباطبائی در آن زندگی می کردند.
خانه طباطبایی ها

حیاط ضلع شمال غربی بزرگتر است و تعداد اتاق‌های بیشتری دارد. در زیر قسمت اندرونی مخصوصا اتاق مرکزی، سرداب بزرگی قرار گرفته که بسیار دیدنی است. اما قسمت بیرونی شامل تالار بزرگی می شود که به اتاق شاه نشین معروف است. این اتاق در مرکز قرار گرفته و با نورگیرها و پنجره‌های مشبک رنگی و پنجره‌های کناری دوجداره که عمودی باز و بسته می‌شود، تزئین شده است. علاوه بر این، نقاشی و آیینه‌کاری و گچبری‌های جالب تزئینات دیگری هستند که این اتاق را دیدنی تر می کنند.
خانه طباطبایی ها

در دو طرف اتاق شاه نشین اتاق‌های گوشواره‌ای بنا شده اند و در جلوی اتاق شاه‌نشین ایوانی با آیینه‌کاری و گچبری‌های ظریف دیده می‌شود.

حیاط خدمه، شامل اتاق‌های خدمه، زیر زمین خدمه، آشپزخانه و اصطبل زمستانی و تابستانی است که تعدادی از اتاق‌های خدمه از بین رفته است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر