کانون ایرانیان: اولين کسي که براي نظم دادن به کار دادگستري قد برافراشت
کانون ایرانیان

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۱, یکشنبه

اولين کسي که براي نظم دادن به کار دادگستري قد برافراشت

نخستین کسی که برای نظم دادن به کار دادگستری قد برافراشت، "میرزا حسین خان قزوینی مشیرالدوله" سپهسالار اعظم، بانی مسجد سپهسالار و عمارت بهارستان است.

این شخص سفیر ایران در اسلامبول بود. در سال 1287 "ناصرالدین شاه" قصد مسافرت عتبات نمود و با گروهی عظیم از حرمخانه و درباریان و سپاهیان به عراق عرب رفت. مشیرالدوله به لحاظ سمتی که در دربار عثمانی داشت تشریفات این سفر و روابط دربار مسافر را با حکومت عثمانی مقیم عراق و با دربار "سلطان عبدالعزیز" بر عهده داشت و در این راه از خود لیاقت و کاردانی نشان داد تا بدانجا که در همان عراق، شاه فرمان وزارت عدلیه و وظایف و اوقاف را به او صادر کرده و اورا با خود به ایران آورد.

اولین قدم او در عدلیه واداشتن شاه به صدور فرمانی بود که حکام ولایات را مستقیمأ از صدور احکام باز می داشت. این فرمان در شماره 26 مورخ دوم ربیع الثانی سنه 1288 ه. ق. در روزنامه ایران درج شده است :

" از این تاریخ هر مجرمی که به دست افتاده و هر مقصری که در ولایت به هم رسید، فورأ محبوس نموده بجز حبس حکم دیگر به هیچ وجه نکنند و مراتب را با امارت و اسباب ایضاح و اثبات به توسط جناب جلالتمأت قواماللمجد والاقبال مشیرالدوله العلیه العالیه که وزارت عدلیه اعظم به علاوه وظایف و اوقاف بعهده او مرجوع و خاطر معدلت مظاهر را به محاسن تدابیر وافیه و استقضای او در کلیه امور کمال اعتماد حاصل است به خاک پای مبارک معلوم دارند تا بعد از غوررسی کامل آنچه در حضور همایون قرین اثبات افتاده و حکم مجازات از مصدر خلافت شرف صدور یافت جناب معزی الیه مدلول حکم همایون را انهاء نموده از آن قرار اجراء دارند. شهر ربیع الثانی 1288 . "

در شماره های بعد روزنامه ایران (روزنامه منحصر به فرد آن زمان)، از میرزا حسن خان مشیرالدوله، دستورالعملهای قانونی متعددی در امور دادگستری ذکر شده است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر