کانون ایرانیان: کاروانسراى بلدنگ در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

کاروانسراى بلدنگ در استان هرمزگان

کاروانسرای بلدنگ آثاری تاریخی و باستانی در سره راه ارتباطی شهرستان لار به شهرستان بندر لنگه واقع شده‌ است . این کاروانسر در مسیر راه مشهور « گوچی » گردنه گوچی و در پایه کوه سر بفلک کشیده « بون کوه چهار برکه » در بخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان قرار دارد ، و یکی از آثار های تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .

جلودار مهران و کاروانسرای بلدنگ
همانطور که معروف و مشهور است جلودار مهران یکی از مشهورترین سرداران چریک ها آن دوران بوده ‌است . جلودار مهران سردار چریک ها بود که از کاروان ها ( قافله‌ ها ) در برابر دزدان حمایت می‌ کرد ، چون قدیمی ها می ‌گویند که تهیه مایحتاج زندگی به وسیله قافله ‌های ألاغ ، قاطر و شتر بوده و برای اینکه از ناامنی بین ‌راه مصون باشند قافله بزرگی به صورت دسته جمعی حرکت می‌ کردند ، و با گروه زیادی از افراد مسلح از طریق بندر عباس به یزد مسافرت می ‌نمودند . تابستان حرکت می‌ کردند و زمستان برمی‌ گشتند . خشکبار و انواع پارچه ‌ها و پرده ‌های یزدی می‌ آوردند و از اینجا هم خرم ، بادام کوهی و مواد غذائی و عبای گوده ‌ای همراه می ‌بردند . در طی این سفر های دور و دراز و طولانی کاروان ها نیاز به به مأمن و سر پناه دشته بوده ‌اند ، لذا در تمام نقاط مسیر راه‌ های بازارگانی کاروانسرا هایی به مسافت چند فرسخی ایجاد نموده بوده ‌اند ، و در مناطق و راه ‌های بازارگانی مختلف ، و به ویژه راه ‌های کاروانی منطقه جنوب کشور و هرمزگان نیز از این عمارت تاریخی بی بهره نبوده ‌است . و مخصوصاً در دوران قدیم که بیشتر کالا های بازارگانی در این مناطق به ‌وسیله چهارپایان حمل و نقل می ‌شده ‌است .

اهمیت کاروانسرای بلدنگ
اهیت « کاروانسرای بلدنگ » از آنجاست که در بین كاروانسراى مهران و كاروانسراى بون كوه قرار گرفته بوده‌ است . و به دلیل قرار گرفتن این کاروانسرا در مسیر راه بازارگانی مهم ( در آن زمان ) که از بندر لنگه به لار وسپس به شیراز متصل می ‌نموده ‌است ، و به علت طغیان رودخانه مهران هنگام بارندگی ، و عبور ناممکن از آن ، و همچنین وجود کاروانسرای مهران در آن سوی رودخانه ، « کاروانسرای بلدنگ » اهمیت و ویژگی های خاصی کسب کرده بوده ‌است . هنگام بارندگی جلودار مهران و یارانش در این کارونسرا لنگر می ‌انداخته ‌اند و بعد از چند روز استراحت و کم شدن آب رودخانه دوباره به مسیر خود ادامه می‌ داده ‌اند ابتداء به کوخرد و سپس بستک ، لار و به شیراز می‌ رسیده ‌اند . در این جاه فقره ‌ای از زبان خود جلودار مهران می ‌شنویم که دستور به کاروانسالان ‌ها می‌ داده ‌است : ( داریم به « کاروانسرای بلدنگ » نزدیک می ‌شویم ، دیگر چیزی نمانده ‌است ، برای استراحت آماده می ‌شویم .... این صدای ( جلودار مهران ) آن پیر و جهاندیده ‌است که پس از طی کتل و گردنه ‌های پر پیچ و خم گردنه گوچی هوا را می ‌شکافد و بر دل کاروانیان و کاروانسالان خسته می‌ نشیند . چند اسب و تفنگچی در جلو و عقب ، و کاروان : شتر ، ألاغ و قاطر در میانه ، به امید رسیدن به کاروانسرای پررونق و آباد « بلدنگ » با لبخند به استقبال استراحت می‌ روند . باشد که دمی بیاسایند . و دمی بعد وارد مِهران شوند . جایی که به یادگار این مرد بزرگوار جلودار مهران به یادگار مانده ‌است و محل تجمع و استقرار کاروان ها ( قافله ‌های ) اطرافش در آن دوران بوده‌ است . این محل در حال حاضر جایگاه پاسگاه ژاندارمری مِهران کنونی از توابع بخش کوخرد شهرستان بستک هرمزگان است . نیاز انسان به سرپناه و مأمن ، در مسیر راه‌ های بازارگانی مخصوصاً در دوران قدیم ، سبب اصلی ایجاد کاروانسراه در مناطق مختلف به ویژه راه ‌های کاروانی در منطقه جنوب کشور و هرمزگان بوده ‌است .
کاروانسرای بلدنگ این بنای تاریخی سازه‌ای سنگی با مصالح گچ و اندودهای ساروجی است که بنیان کاروانسرا را تشکیل داده‌اند. تاریخ بنای این کاروانسرا به زمان و دورهٔ زندیه ترجیح داده‌اند، وگویند کارواسرای مذکور توسط فرمانروای باقدرت بستک و جهانگیریه شیخ محمد بستکی ساخته شده ‌است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر