کانون ایرانیان: کاروانسراى بون کوه در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

کاروانسراى بون کوه در استان هرمزگان

کاروانسرای بون کوه یکی از کاروان ‌سرا های غرب استان هرمزگان در جنوب ایران است که مربوط به دوره زندیان است . این کاروان سرا در کوه زیر در بونه کوه لوز در بخش کوخرد شهرستان بستک هرمزگان واقع شده و یکی از آثار تاریخی و نقاط دیدنی استان هرمزگان به ‌شمار می ‌آید . این مکان یکی از آثار تاریخی سر راه ارتباطی شهرستان لار به شهرستان بندر لنگه است . این کاروانسر در بون کوه زیر ( کوه لوز ) واقع شده ‌است .

مهمان خانه کاروانیان
کارواسر ها مهمان خانه ‌های کاروانیان در مسیر راه‌ های مهم بین شهری است . کاروانسر ها به فاصله مسافتی که کاروان در یک روز می‌ توانسته طی کند ، ساخته می ‌شده ‌است . به دلیل دور بودن بخش عمده ‌ای از مناطق کشور ایران ، و دور بودن شهر ها وآبادی ‌ها از یکدیگر ، وجود نقاطی جهت استراحت و تهیه آذوقه و سرپناه در بین راه ، امری حیاتی و ضروری بوده و بدون وجود این ایستگاه‌ ها، در طی راه و ارتباط بین مناطق مختلف ایران غیر ممکن بوده ‌است . « کاروانسرای بون کوه » به دلیل قرار داشتن بر قله کوه زیر که معروف است به ( بون کوه لوز ) در این راه ارتباطی و طولانی که شهر های بندر عباس به شهر لار وصل می ‌کند نقش ویزه‌ ای داشته‌ است . کاروانسرای بون کوه در کنار برکه بون کوه چهار برکه و در پایه کوه سر بفلک کشیده « گوچی » واقع شده‌است . این کاروانسر در مسیر راه مشهور گردنه گوچی قرار دارد .

اهمیت کاروانسرای بون کوه
اهمیت « کاروانسرای بون کوه » از آنجاست که در بین کاورانسرای مِهران و كاروانسراى بلدنگ قرار گرفته بوده‌ است . و به دلیل قرار گرفتن این کاروانسرا در مسیر راه بازارگانی مهم ( در آن زمان ) که از شیراز به لار و سپس به بندر لنگه و بندر عباس ( گمبرون ) متصل می ‌نموده ‌است . « کاروانسرای بون کوه » این بنای تاریخی سازه ‌ای سنگی با مصالح گچ و اندود های ساروجی است که بنیان کاروانسرا را تشکیل داده ‌اند . تاریخ بنای این کاروانسرا به زمان و دوره زندیه ترجیح داده‌ اند .

0 نظرات:

ارسال یک نظر