کانون ایرانیان: عکس»روستای هزاوه در استان مرکزی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»روستای هزاوه در استان مرکزی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
روستاى هزاوه امامزاده " سلطان احمد" جد سوم مقام رهبری و زادگاه قهرمان مبارز استعمار ، امیرکبیر ، میرزا بزرگ قائم مقام و میرزا ابوالقاسم قائم مقام ، بوده و علاوه بر ویژگى تاریخى منحصر به فرد داراى ذخایر آب فراوان ، آب و هواى کوهستانى و چشم اندازه اى طبیعى و معمارى زیبا است .

معرفی :
این روستا در فاصله ۱8 کیلومترى شمال غربى شهرستان اراک که ناحیه اى از دهستان فراوان بخش فرمهین با دو هزار و ۷۳۶ تن سکنه قرار گرفته است . قدمت هزاوه با توجه به سفال هاى پیدا شده بر اساس مطالعات باستانشناسى بر روى تپه تاریخى هزش قرن پنجم هجرى را به ما نشان می دهد . مقبره شاهزاده احمد بر روى بلند ترین قسمت روستا واقع در محله بالا از دیگر آثار با ارزش هزاوه مى باشد ، بنیان این مقبره به دوره ایلخانان مى رسد . این روستا داراى بافت پیچید هاى است که از خانه هاى سنگى ، گلى به صورت پلکانى ، بر دامنه شیب کوه ها قرار گرفته ، این خانه ها اکثراً از گل ، سنگ و چوب ساخته شده و داراى سقف هاى مسطح هستند . خانه هاى هزاوه اکثراً بر روى صخره و کوه ساخته شده اند . روستاى هزاوه در بیشتر ایام سال معتدل و نستباً سرد مى باشد ، براى مقابله با این مساله بیشتر ساختمان ها را رو به جنوب ساخته تا حداکثر استفاده از خورشید برده شود . دیوار خانه ها اکثراً ضخیم و از جنس خشت ، چینه و گل است و همچنین ایجاد اتاق کرسى از ویژگى هاى معمارى این روستا مى باشد . روستاى هزاوه با داشتن تاریخ پربار یکى از زیباترین روستاهاى استان مرکزى محسوب شده و داراى زیر ساخته اى مناسب گردشگرى بوده و شرایط لازم را براى تبدیل شدن به دهکده توریستى تاریخى دارا مى باشد .
هزاوه یکی از بزرگ‌ ترین تولید کنندگان انگور و دیگر فراورده های کشاورزی در استان مرکزی می‌ باشد .

نام محله ها به ترتیب ده به سمت بالا عبارت‌ اند از :
* کیور
* میان ده
* محله پایین
* محله چاله
* سرآسیابها
* تره زار
* ده بالا
علاوه بر معماری زیبای روستای هزاوه آثار دیگری در این روستا وجود دارند که با ارزش تاریخی و فرهنگی بسیار ، جذب گردشگر را به روستای هزاوه سبب می ‌شوند ؛ این آثار عبارتند از مسجد شبستان‌ دار ، درخت سرو کهنسال و حمام قدیمی .
روستای هزاوه با داشتن تاریخی پربار یکی از زیبا ترین روستاهای استان مرکزی محسوب می ‌شود و زیر ساخت ‌های مناسبی نیز در حوزه ‌ی گردشگری دارد . هم‌چنین شرایط آن برای تبدیل شدن به دهکده‌ ی توریستی تاریخی مناسب است.

dpp.irib.ir
wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر