کانون ایرانیان: آبشار سردابه در استان اردبیل
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

آبشار سردابه در استان اردبیل

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
این آبشار در نزدیكی آبگرم معدنی سردابه (24 كیلومتری غرب اردبیل) در دامنه شرقی كوه سبلان واقع است . ارتفاع آن حدود 20-15 متر و حجم جریان آن نسبتاً كم و محدود به خروجی چند چشمه بالادست می باشد . شایان ذكر است حجم جریان این آبشار در مواقع بارش و پیوستن جریان های سطحی حوزه آبخیز افزایش می یابد . این آبشار از محل های دیدنی مجتمع آبگرم سردابه كه از نقاط گردشگری اردبیل است ، می باشد كه هر ساله پذیرای هزاران مسافر است .
این مکان یک منطقه طبیعی در دامنه های سبلان و از سالیان دراز در این منطقه موجود می باشد .
چشمه سردابه در 25 کیلومتری شمال غرب شهر اردبیل ، در روستای سردابه واقع شده است . ارتفاع چشمه از سطح دریا 1840 متر است و چشمه در روی دامنه قرار دارد . دمای آن در حدود 35 درجه سانتی گراد است . دبی آن در حدود 25 لیتر در ثانیه و بصورت دائمی در جریان است . ظاهر آب شفاف ، کمی ترش مزه و بیرنگ بوده و بوی شدید گوگرد از آن به مشام می رسد . از کاتیون های آن سدیم و کلسیم و از آنیون های آن سولفات و بی کربنات است . هدایت الکتریکی آن برای 20 درجه حرارت در حدود 950 می باشد. PH آن 2/5 و اسیدی است . ترکیب آب از نوع سولفاته کلسیک و گوگردی بوده و در اطراف چشمه ، رسوبی از املاح سیلیسی ، قلیائی خاکی و مختصری گوگرد دیده می شود . آب این چشمه گرم و دارای مقدار قابل توجهی گاز کربنیک است.
این منطقه تفرحگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران و گردشگران و همچنین مردم استان می باشد . در این مکان آبشاری به نام سردابه وجود دارد که از زیبایی منحصر بفردی برخوردار است همچنین آبگرم معدنی سردابه که خاصیت درمانی دارد همه ساله پذیرای هزاران گردشگر و توریست بومی و غیر بومی است .
Dppirirb.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر