کانون ایرانیان: عکس»مسجد جامع بندر عباس در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»مسجد جامع بندر عباس در استان هرمزگان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
مسجد جامع بندر عباس واقع در شهر بندر عباس در بخش مرکزی از توابع شهرستان بندر عباس در استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .
مسجد جامع بندر عباس در سال ۱۱۷۵ هجری قمری توسط شخصی به نام زین العابدین ابوالقاسم اوزی احداث شده ‌است . این مسجد به علت هم ‌جواری با مرقد امامزاده شاه محمد تقی به مسجد امام ‌زاده نیز مشهور است . این مسجد از نظر زیبایی یکی از کامل ترین مساجد جنوب به شمار می‌ آید ، محراب و منبر زیبای آن ، و مناره جذاب آن ، و درون مسجد دارای تزیینات گچبری ارزنده ‌ای است و قدمت آن به دوره زندیه می ‌رسد .
بنای قدیمی مسجد جامع اهل سنت بندر عباس بنا به اطلاعات به دست آمده در سال ۱۱۷۵ هجری قمری یعنی حدود ۲۵۵ سال پیش توسط مرحوم حاج زین العابدین اوزی ( رحمه الله ) بنیاد نهاده شد . این مسجد در طی سالیان گذشته چندین بار بازسازی و مرمت شده و ساختمان آن متناسب با نیاز زمان خود گسترش یافته است . مسجد در تاریخ ۵ صفر ۱۳۲۵ هجری قمری توسط شخص نیکوکاری به نام حاج شیخ سعید صالح لافتی ( رحمه الله ) به طور کامل باز سازی شده است . مهمترین تغییرات اساسی ۵۰ سال اخیر در سال ۱۳۵۴ شمسی بوده که به جز بخشی از شبستان قدیمی ( که هنوز هم حفظ شده ) بقیه سالن اصلی به طور کامل تجدید بنا شده است بعد ها نیز چون شبستان جوابگوی نیاز جمعیت نمازگزاران نبود ( با وجود اقامه نماز جمعه حداقل در ۴ مسجد دیگر در سطح شهر ) در اضلاع شمالی و جنوبی و مشرف به دریا سایبانی در صحن مسجد نصب گردید . از سال ۱۳۷۷ شمسی به علت فرسودگی کل عمارت مسجد و رشد جمعیت طرح توسعه و ساخت دوباره مسجد در دستور کار قرار گرفت . به همین جهت انجمن خیریه و خدمات اجتماعی اهل سنت بندرعباس جهت اخذ مجوز تلاش های مستمری را آغاز نمود و پس از پنج سال پیگیری در سال ۱۳۸۲ شمسی مجوز توسعه و ساخت مسجد با ملاحظه ساختار تاریخی و بافت قدیمی ساختمان و با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و مساعدت مراجع ذیصلاح با شرط حفظ شبستان قدیمی اخذ گردید و عملیت بازسازی آغاز شد .
اردیبهشت ۱۳۸۷ شمسی بازسازی مسجد جامع بندر عباس به اتمام رسید .
مساحت زمین فعلی در حدود ۴۷۹۲ متر بوده و شبستان در دو طبقه ساخته شده و زیر بنای کل مسجد حدودا ۴۹۰۰ متر مربع می باشد .شبستان فقط در طبقه همکف بیست درب بزرگ دارد که به ایوان های شمالی شرقی و جنوبی مسجد دارد باز می شود .
محراب بلند مسجد که با هنر کاشی کاری زینت داده شده بسیار چشمگیر است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر