کانون ایرانیان: عکس»مسجد جامع قبله در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»مسجد جامع قبله در استان هرمزگان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
مسجد جامع قبله نام مسجدی است واقع در دهستان کوخرد در بخش کوخرد شهرستان بستک استان هرمزگان ایران . این مسجد در سال ۱۳۱۰ هجری قمری ساخته شده‌ است .

ساخت مسجد
هزینه مسجد قبله در آن زمان مبلغ یک هزار تومان بوده ‌است ، در ساخت این مسجد تمام کوخردی ‌ها از زن و مرد شرکت داشتند ، هر کس به قدر استطاعتش . آنهایی که توانایی پرداخت پول نداشتند ، مصالح و لوازمی مانند سنگ ، چوب ، آب و گل می ‌آوردند . زن ‌ها هم در این کار عظیم بی بهره نبودند ، آنان در شب ها که مرد ها در سر کار نبودند ، می ‌رفتند و از درواه شمو ( نام رودخانه ‌ای فصلی در شمال غربى کوخرد ) سنگ می ‌آوردند ، این زنان سنگ را بر روی سرشان می ‌گذاشتند و برای ساخت مسجد می ‌آوردند و صبح که مرد ها بر سر کار می ‌آمدند از آن سنگ ‌ها استفاده می ‌کردند .

معمار
استاد بنایی که این مسجد را ساخت معمار حاجی ملا محمد شریف کاظم نام داشت و اولین امام و پیش نماز مسجد هم حاجی ملا مصطفی کوخردی نام داشت . یکی از علماء برجسته کوخرد به نام ملا محمد علی کوخردی که شخص معروفی بوده ‌است ، به همین مسجد وابستگی داشت .

خرابی مسجد تاریخی
متأسفانه این مسجد تاریخی و اثر کهن پس از گذشت ۱۰۲ سال از تاریخ آن ، در سال ۱۴۱۲ هجری قمری تخریب شد و در محل آن مسجد جامع کنونی کوخرد ساخته شد .

wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر