کانون ایرانیان: عکس»پل غازیان در استان گیلان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۹, یکشنبه

عکس»پل غازیان در استان گیلان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
پل غازیان و پل انزلی از پل های ارتباطی در بندر انزلی از استان گیلان ایران محسوب می‌ شوند .

انزلی قبل از احداث پل
درگذشته رفت و آمد از انزلی به غازیان به وسیله قایق صورت می‌گرفت تا اینکه تصمیم گرفته شد انزلی وسیله دو پل به راه زمینی غازیان رشت متصل گردد .
معرفی پل غازیان
پل غازیان به میان پشته به طول ۲۱۰ متر و عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۸۵/۶ متر با ۵ دهانه که یک دهانه از آن به طول ۲۵ متر متحرک بوده‌ است .
هردو پل غازیان و انزلی ازبتون مسلح ساخته شده شروع ساختمان از اواخر تیرماه ۱۳۱۴ شمسی و پایان کار دراوایل تابستان ۱۳۱۶ شمسی یعنی مدت ۱۸ ماه بوده و در خرداد ماه ۱۳۱۷ مورد استفاده قرار گرفته و روز چهارشنبه هفتم آذر ماه ۱۳۱۸ شمسی به طور رسمی تحویل گردید . این دو پل وسیله کمپانی ( سنتاب ) آلمانی و شرکت‌ های مختلف از جمله ( موتلا ) سوئدی ساخته شد و در نتیجه با احداث آن راه ارتباطی آذربایجان رشت - قزوین - تهران برقرار شد .
این پل 40/210 متر طول و 10 متر پهنا دارد . ارتفاع آن از سطح آب 85/6 متر و دارای 5 دهانه ثابت و یک دهانه متحرک به طول 25 متر است . از زیر دهانه اخیر در گذشته کشتی ها تردد می کردند . مصالح مورد استفاده در بنا ، بتون و آهن است . قسمت متحرک پل توسط چرخ دنده و به کمک نیروی موتور یا انسان به بالا و پایین حرکت می کند . این پل به شماره 1514 به ثبت تاریخی رسیده است .
پل میان پشته را پل رابط گیلان و آذربایجان نیز گفته اند زیرا مسافران آذربایجانی که از راه اردبیل و آستارا به گیلان می آیند از روی این پل می گذرند . پل میان پشته ، در دوره پهلوی ، بین غازیان و میان پشته ساخته شد . طول این پل 210 متر و عرض آن 10 متر است . این پل بتونی که ارتفاع ان از سطح آب هفت متر است . یکی از شاه کارهای صنعت پل سازی اوایل قرن حاضر است . ساختمان پل در 1316 ه . ش پایان یافت و از آن تاریخ تا امروز بی وقفه مورد استفاده بوده است . پل دیگری با 127 متر طول بندر انزلی را به میان پشته پیوند می دهد . این پل که از روی مرداب یا رود انزلی می گذرد سه چشمه دارد . چشمه فولادی میان پل 25 متر طول و شش متر ارتفاع دارد .
پل غازیان روی رودخانه انزلی ، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران رشت قرار دارد . ساخت این پل ، به همراه پل دیگر انزلی ، توسط مهندسان سوئدی در سال 1316 به پایان رسید .
پل غازیان در زمان خود از معدود پل‌های پیشرفته جهان در نوع خود بوده و بر همین اساس ، جزو پل ‌های تاریخی ایران به ثبت رسیده است .
این پل به شماره 1514 به ثبت تاریخی رسیده است . این پل بتونی که ارتفاع آن از سطح آب 7 متر است .
پل دیگری با 127 متر طول بندر انزلی را به میان پشته پیوند می‌دهد . این پل که از روی مرداب یا رود انزلی می‌گذرد 3 چشمه دارد .
ابتدا از بستر رودخانه و محل بر پایی پایه های پل نمونه برداری و به آلمان فرستادند و پس از 6 ماه محاسبات روی نمونه برداری ها ، پل ها را طراحی و شروع به کار کردند . ابتدا پایه های پل غازیان را شروع کردند . میخ های بتونی را با میخ کوب که با بخار کار می کرد در محل های تعیین شده بطور عمود و ضربدر در بستر رودخانه فرو کردند ، آنگاه بتن بالای میخ ها را قدری شکستند تا میله های آهنی آن بیرون بیاید و بعد طبق طرحی که داشتند حدود یک متر بالای آب روی میخ ها قالب گیری کردند و آهن بندی را بسته بتن ریزی نمودند .
روی هم رفته بین 500 تا 600 نفر کارگر ایرانی و خارجی کار می کردند ، پس از اینکه کار میخ کوبی پل غازیان تمام شد بلافاصله میخکوبی پل انزلی آغاز گردید . بخاطر آنکه یک دستگاه برای میخکوبی داشتند .
کمپانی اصلی احداث پل ها « سنتاب » آلمانی بوده و شرکت های دیگری از جمله « موتلا » سوئدی فعالیت داشت .
احداث این پل ها به مبلغ 000/800/1 تومان با شرکت سنتاب آلمانی بسته شده بود . احداث یراشیبی چهر سمت دو پل را نیز مبلغ 000/200 تومان پیمان بستند .
hamshahrionline.ir
anzalichi.com
mahi2.parsiblog.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر