کانون ایرانیان: عکس»پل خشتی تمیجان رودسر در استان گیلان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۹, یکشنبه

عکس»پل خشتی تمیجان رودسر در استان گیلان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
پل خشتی در ۶ کیلومتری جنوب غربی رودسر در استان گیلان ، بر روی رودخانه تمیجان احداث شده ‌است . گر چه کتیبه و سنگ بنا و یا یادبود در آن وجود ندارد ، ولی از نوع طاق ‌ها ( طاق ‌های جناقی ) و مصالح بکار رفته در آن می‌ توان این پل را به دوره صفوی نسبت داد .
پل خشتی تمیجان در زمان حکومت بهزادبیگ در گیلان و به همت او در سال هزار و 20 قمری ساخته شده است .

بدنه و پاهای پل آجری است ، ولی کف پل سنگ فرش است و دارای چهار دهانه بزرگ می‌ باشد . دهانه ‌های کوچک تری نیز در طرفین این دهانه ‌ها وجود دارد . طول پل ۶۰ متر و عرض آن ۵ متر است . در قسمت طول این پل 5 دهنه بزرگ و کوچک وجود دارد که 3 دهنه بزرگ در قسمت غربی و 2 دهنه کوچک در طرف شرق آن است .
در 2 طرف طاق جناحی میانین ، 2 اتاق کوچک در میان پایه ‌های پل به شیوهٔ ماهرانه ‌ای ساخته شده که در هر طرف پل 2 پنجره دارد .
این طاق‌ ها احتمالاً محل اطراق رهگذران و کاروانیان در ایام بارندگی بوده ‌است .
طاق این 2 اتاق آجری و مدور ( دایره وار ) است و 2 اتاق کوچک دیگر نیز در دل پایه‌ هایی که میان طاق ‌های کوچک قرار دارد بنا شده است .

در 2 طرف عرض پل جان ‌پناهی آجری به بلندای 50 سانتی متر ساخته شده تا از افتادن افراد و چهارپایان جلوگیری شود . پل خشتی لنگرود نیز نمونه ‌ای از این پل است .
بدنه و پایه‌های پل آجری است ، ولی کف پل سنگفرش است و دارای چهار دهانه بزرگ می ‌باشد .

این پل 700 سال قدمت دارد و در آستانه تخریب قرار گرفته است . پل خشتی تمیجان در فهرست آثار ملی کشور با شماره ۱۱۲۵ به ثبت رسیده ‌است .

fa.wikipedia.org ، hamshahri.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر