کانون ایرانیان: عکس»باغ محتشم در استان گیلان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۹, یکشنبه

عکس»باغ محتشم در استان گیلان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
یکی از جاذبه‌ های توریستی شهر رشت « پارک شهر » است . البته اسمش پارک قدس است و نام قدیمش باغ محتشم . و در استان گیلان شهر رشت قرار دارد .
قدمت پارک شهر یا باغ محتشم که امروزه پارک اصلی شهر رشت می ‌باشد ، به دوران سلطنت ناصر الدین شاه قاجار می ‌رسد .
مالک و بانی اصلی این پارک اکبر خان بیگلربیگی ( متوفی ۱۳۰۷ ه .ق ) از مالکان و متمولان طراز اول ایران در عصر ناصری و اجاره دار گمرکات شمال ایران بود . معروف است که غرس نهال‌ های این پارک که امروزه درختان تنومندی شده ‌اند و نیز خیابان کشی و احداث عمارت تابستانی واقع در آن که معروف به عمارت کلاه فرنگی است ، همگی تحت نظارت شخص اکبر خان صورت پذیرفته‌ است .
این پارک پس از درگذشت اکبر خان از طریق ارث به تنها دختر زنده مانده او رسید که در حباله نکاح پسر عموی خود صادق خان اکبر محتشم الملک ( سردار معتمد بعدی ) بود و از این تاریخ به باغ محتشم اشتهار یافت . بعد ها در دوره پهلوی این پارک در ازای بدهی‌ های مالیاتی به تصرف دولت درآمد و از آن تاریخ به عنوان پارک عمومی مورد استفاده اهالی شهر قرار گرفت .
وسعت اولیه این باغ چندین برابر مساحت فعلی آن بود ، ولی رفته رفته با توسعه شهر و خیابان کشی‌ های انجام شده از وسعت آن کاسته شد . در سی سال اخیر نیز با احداث بنای استانداری و شهر بازی در محوطه آن ، باز هم کوچک‌ تر شد که البته به تازگی تشکیلات استانداری به جای دیگری انتقال یافت و قرار است در محل قبلی آن در پارک شهر ، ساختمانی جهت کتابخانه ملی رشت تدارک دیده شود . در انتهای این پارک نیز رودخانه‌ ای در جریان است که سابقا برای ماهیگیری مورد استفاده قرار می ‌گرفت ولی امروزه به دلیل ریختن فاضلاب های شهری و بیمارستانی به درون آن آلوده و غیر قابل استفاده می ‌باشد .


این بوستان پس از باغ محتشم ، بزرگترین بوستان رشت به شمار می رود و دسترسی به این بوستان ۱۲ هکتاری زیبا از دو طریق بلوار شهید انصاری ( در شمال ) و خیابان امین الضرب ( در شرق ) امکان پذیر است . این بوستان دارای یک برکه طبیعی زیبا با دو فواره است که همراه با درختان قدیمی به جذابیت آن افزوده است . علاوه بر امکانات تفریحی نظیر زمین های فوتبال ، والیبال ، تنیس و وسایل بازی کودکان ، نخستین ساعت آفتابی آنالماتیک ایران و همچنین آکواریومی که دارای ۶۸۰ قطعه از ماهیان کمیاب تزیینی شمال و جنوب کشور و ۲۸ قطعه خرچنگ در آن نگهداری می شود ، در سال ۱۳۸۱ در این بوستان به بهره برداری رسید .

موقعیت پارک در شهر : بلوار شهید انصاری سه راه کانادا ( شمال شهر )
امکانات موجود در پارک : زمین بازی کودکان – زمین های ورزش – اکواریوم – برکه مصنوعی – انجمن نجوم ثاقب – نمازخانه و مبلمان پارکی

Wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر