کانون ایرانیان: عکس»غار چال ‌نخجیر در استان مرکزی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»غار چال ‌نخجیر در استان مرکزی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
غار چال نخجیر نراق در 5 کیلومتری غرب شهر نراق در 34 درجه و 2 دقیقه طول شرقی و 50 درجه و 45 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته و دهانه غار از سطح دریا حدود 1660 متر می باشد . این غار قدمتی هفتاد میلیون ساله دارد . عامل اصلی و اولیه بوجود آمدن این غار ، گسل معکوسی می باشد که در منطقه عمل کرده است و پس از گذشت میلیون ها سال به گونه کنونی خود در آمده است .
به عبارت دیگر می توان غار مورد نظر را از نوع تکتونیکی به حساب آورد و چگونگی تشکیل آن را به این گونه روشن نمود که در اثر بوجود آمدن درزه ها و شکاف و در مواردی گسل در سنگها بوده و در مرحله بعدی ، آب های حاصل از ریزش های آسمانی که گاز کربنیک دار شده و خاصیت اسیدی پیدا کرده در شکستگی های سنگ ها نفوذ کرده و با انحلال کربنات کلسیم موجب گسترده تر شدن شکستگی ها و در پایان پس از میلیون ها سال آنچه هم اکنون می بینیم پدید آمده استوب شرقی استان مرکزی با 70 میلیون سال قدمت یکی از زیباترین غار های طبیعی جهان به شمار می رود . این غار در منطقه ای به نام چالنخجیر در حدود مابین نراق و دلیجان واقع شده است . کارشناسان آن را مربوط به دوبه سوم زمین شناسی می دانند و با توجه به مناظر کم نظیر اهمیت ویژه ای در امر جذب جهانگردان جهان دارد .

با توجه به قرار گرفتن غار در دامنه کوه دسترسی به آن بسیار آسان بوده و بازدیدکنندگان به راحتی قادر به بازدید این محل می باشند . تنوع سنگ های موجود ، سنگ های کریستال با شکل های مختلف مثل آبشار ، زیبایی خاصی به غار داده است به طوری که هر بیننده ای را به شگفتی وامیدارد .

غار چال نخجیر نراق دارای یک حوضچه بسیار بزرگ نیز می باشد که بنوبه خود به ارزش آن افزوده است . این غار در سال 81 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . و برنامه های زیادی جهت ایجاد اماکن گردشگری در کنار غار تهیه شده است .

قرار گرفتن غار در کنار ابنیه تاریخی نراق یک محیط کاملا توریستی را بوجود آورده است . و با این تنوع می توان به رونق صنعت گردشگری در منطقه امیدوار بود .

غار چال‌ نَخجیر یکی از پدیده‌های تازه‌یاب و نادر زمین‌شناسی مرکز ایران است .
این غار که در ۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان (حد فاصل نراق – دلیجان ) در دامنه کوه واقع شده و به دوران سوم زمین شناسی تعلق دارد . رسوبات دولومیتی به مقیاس قابل توجهی به صورت لایه ‌های سفید رنگی ( رسوبات سفید برفی ) کف راهرو ها و دالان‌ های مسیر اصلی این غار را پوشانده ‌است .

غار چال‌ نخجیر در پی عوامل زمین‌ ساختی و هوازدگی شیمیایی پدید آمده است و عموماً بلورین بوده و از پتانسیل عظیم سنگ های تزئینی برخوردار است . این غار در سال ۱۳۶۸ ‏شناسایی شده و گروه های کوهنوردی تا ژرفای ۲۰۰۰ متری آن پیش روی کرده‌اند . اخیراً نیز غارنوردان موفق شده‌ اند با شناسایی دو مسیر انحرافی به انتهای اصلی غار دست یابند .
ارتفاع این غار گاهی از ۲۰ متر تجاوز می‌کند . دره‌های ژرفی که بیشتر راه‌های انحرافی را فراگرفته بازتاب نور از منشور های بلور و کلسیت در کنار آویز های متنوع ، پوشش اسفنجی بلورین دیواره ‌ها و کف غاره آن را مساعد بازدید جهانگردان کرده ‌است .
در انتهای این غار استخر آبی وجود دارد و تالار های بزرگی نیز در کنار این استخر مشاهده شده ‌است .
در سال ۱۳۸۷ و در جریان توسعه و بهبود دهانه ورودی غار بر اثر اهمال مسئولان بخش ‌های عمده غار ویران شد .

wikipedia .org
geoevents .ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر