کانون ایرانیان: عکس» دنیز بولاغی - چشمه‌ آب معدنی بابا گرگر کردستان در استان کردستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۳, پنجشنبه

عکس» دنیز بولاغی - چشمه‌ آب معدنی بابا گرگر کردستان در استان کردستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
در روستای " بابا گرگر " ، در 18 کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه ( قوروا ) ، در فاصله چند صد متری این مدفن چشمه ای جوشان همیشه می خروشد که به آن " دنگز " ( دهنز ، دکنز ) می گویند که یکی از مهمترین چشمه های آب معدنی آذربایجان ( قرار گرفته در ترکیب استان فعلی کردستان ) است .

این‌ چشمه‌ که از دل زمین می جوشد ،‌ در استخری عمیق و مدور به محیط 200 متر جمع می شود و منظره جالبی ایجاد می کند . این چشمه پر آب دارای آبی است که رنگ آن مایل به سرخ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی در می آید . آب این چشمه به علت وجود املاح معدنی به ویژه گوگرد ، رنگین است . ظاهراً این آب برای امراض سودایی و پوستی مناسب است . این نوع آب ها از دسته آب های کلرو بیکربناته مخلوط گازدار و دارای طعم مخصوصی اند و در ترکیب خود انیدرید کربنیک داشته و آرام بخش هستند و در درمان سوء هاضمه و دیگر بیماری های دستگاه گوارش و نیز راشیتیسم و درمان تورم مؤثر می افتد . علاوه بر اینها چشمه آب تلخ پیر صالح در محدوده شهرستان بیجار ( بایجار ) برای درمان بیماری های رماتیسمی مفید است .

چشمه ای جوشان با خواص درمان بیماری های پوستی . بین روستا های باباگرگر و قزلجه کندمی باشد مسیر رفتن به آن از طریق قروه - دلبران - طوغان می باشد .

" تنگیز " لغتی در ترکی باستان به معنای رودخانه بزرگ ، دریاچه و دریا بوده ، معادل آن در ترکی نو ، " دنیز " ( در ترکی چوواشی ، " تنگیر " ) می باشد .

این چشمه مورد توجه اهالی محل و مسافران است و همه ساله افراد زیادی از سایر شهرستان ها و استان های هم جوار برای درمان بیماری های پوستی و گوارشی به این چشمه مراجعه می کنند . چشمه‌ دنگیز و امامزاده‌ باباگرگر و برجستگی مربوط به اژدها در کنار آن ‌، از مکان ‌های‌ طبیعی‌ و تاریخی‌ و از قابلیت ‌های جهانگردی و زیارتی مناسب این بخش از آذربایجان و فعلا یکی از جاذبه ها و تفرجگاه های مهم استان کردستان محسوب می شود .

1 نظرات:

ارسال یک نظر