کانون ایرانیان: عکس» آثار و بقایای دایناسور ها در استان کرمان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۲, چهارشنبه

عکس» آثار و بقایای دایناسور ها در استان کرمان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
استان کرمان یکی از محدود نقاطی است که در ایران آثار جانداران خشکی از دوران ‌های گذشته زمین شناسی مشاهده شده ‌است . وجود منابع عظیم زغال سنگ در شمال استان کرمان بیانگر وجود خشکی و حیات گیاهی و جانوری در این بخش از ایران می ‌باشد و همچنین در این خشکی جانورانی نیز زندگی می‌ کرده ‌اند که فسیل ‌های متعدد از این جانوران کشف گردیده و در موزه تاریخ طبیعی کرمان نگهداری می ‌شود و همچنین رد پای این حیوانات نیز بر روی رسوبات دوران های گذشته زمین شناسی به ویژه دوران مزوزوئیک در مناطق مختلف دیده شده ‌است . رد پای کشف شده در رسوبات دوره تریاس دوران مزوزوئیک در دره نیزار واقع در نزدیکی روستای ده علیرضا در ۲۰ کیلومتری شمال زرند یکی از این نقاط منحصر می‌ باشد .
در جریان پی جویی دایناسور ها توسط تیم مشترک ایران - برزیل در نواحی شمال کرمان نخستین آثار اسکلتی دایناسور ها شامل یک دندان دایناسور گوشت خوار و قطعاتی از استخوان های نامعین در روستا های اطراف زرند مورد شناسایی قرار گرفت که بخشی از ردپای این دایناسور متعلق به ۱۸۰ میلیون سال پیش در عصر ژوراسیک در شمال شهرستان زرند به دلیل بی توجهی از بین رفته ‌است . بررسی ردپا های دایناسور موجود در ناحیه زرند کرمان مشخص ساخت که این آثار توسط دایناسور های گوشت خوار تروپود ایجاد شده ‌است .
تا کنون آثار دایناسور ها در ایران محدود به تعدادی ردپا بوده‌ است که در « دره نیزار » در شمال زرند کرمان ، « بیدو » در شمال کرمان ، یافت شده‌ است . در جریان دومین پی جویی دایناسور ها در ایران که توسط تیم مشترک ایران - برزیل در اواخر تابستان ۱۳۸۱ در نواحی شمال کرمان صورت پذیرفت نخستین آثار اسکلتی دایناسور ها در ایران مورد شناسایی قرار گرفت .
قبل از آن هم ، نزدیک به ۴۰ سال پیش ، محققان فرانسوی مقداری از بقایای یک دایناسور را در حوالی کرمان کشف کردند . البته بقایای آن را بلافاصله به موزه تاریخ طبیعی پاریس منتقل کردند .

65 میلیون سال پیش نسل موجوداتی در جهان منقرض شد که حالا دانشمندان و محققان در به در به دنبال بقایای باقیمانده و فسیل های آنها هستند تا شاید گوشه ای از نحوه زندگی آنها را مشخص کنند . « تخته سنگی متعلق به دوران ژوراسیک زیرین با قدمت 190 میلیون سال متشکل از 15 ردپای دایناسور در دیواره حوض یک منزل مسکونی در یکی از روستاهای کرمان کشف شد . »
کشف این تخته سنگ از آنجا اهمیت بیشتری یافته است که طبق نظر سرپرست مدیریت زمین شناسی جنوب شرق کشور این تخته سنگ تنها مجموعه ردپای یک خانواده دایناسور به خصوصدایناسورهای کوچک به همراه یک ردپای بزرگ است که به نظر می رسد جای پای مادر این گروه است که بین 190 تا 200 میلیون سال پیش در این منطقه زندگی می کردند .

محمدرضا ناظمی زاده با اشاره به نحوه کشف این اثر علمی و تاریخی ارزشمند در روستای « دشت خاک » شهرستان زرند می گوید : این تخته سنگ حدود 30 سال پیش توسط اعضای یک خانواده بومی در تپه های اطراف این روستا پیدا شده است و اعضای این خانواده از آن برای ساخت دیواره حوض خانه استفاده کرده بودند .

طی هفته گذشته دهیار سابق این روستا متوجه نقش های خاص روی این تخته سنگ شده و مرکز زمین شناسی را از وجود این تخته سنگ مطلع کرد که پس از اعزام یک گروه کارشناسی این تخته سنگ به مرکز منتقل شده است .

این کشف منحصر به فرد در حالی در کرمان روی داده است که به گفته یک کارشناس فسیل شناسی ، استان کرمان به دلیل غنای مناطق فسیلی در شهرستان های شمالی می تواند به عنوان بهشت فسیل شناسان دنیا لقب گیرد اما متاسفانه هیچ گونه مرکز علمی و یا امکان معرفی این جاذبه به گردشگران علمی به منظور رونق صنعت اکوتوریسم مهیا نشده است .

در 8 سال گذشته با کاوش های انجام گرفته فسیل های زیادی در مناطق شمالی کرمان شناسایی شده که به دلیل محدودیت ها و کمبود فضا تنها 3 هزار قطعه از این فسیل ها هم اکنون در موزه دیرینه شناسی کرمان در حال نگهداری است . یکی دیگر از آثار بجای مانده از دایناسور ها در شهرستان زرند ردپای یک دایناسور غول پیکر در نزدیکی روستای « ده علیرضا » است که این ردپا نیز به دلیل عدم محافظت توسط افراد سودجو و نا آگاه با تخریب مواجه شده است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر