کانون ایرانیان: عکس»رشته کوه دِنا در استان کهگیلویه و بویر احمد
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۰, دوشنبه

عکس»رشته کوه دِنا در استان کهگیلویه و بویر احمد

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
دِنا بلند ترین قله رشته ‌کوه‌ های زاگرس در باختر ایران و در باختر مرکز فلات ایران است .
بلند ای این قله ۴۴۴۸ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سیسخت جای گرفته ‌است . شهرستانی که این قله در آن قرار دارد نیز شهرستان دنا نام دارد . بارش سالانه در این قله از ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی ‌متر است و رود های چندی نیز از آن سر چشمه می‌ گیرند .
از میان رودخانه ‌هایی که از این قله سرچشمه می ‌گیرند می‌ توان از ریگان ، ماربر ، میریان ، کوه گل ، سریس ، تیزاب و دزکرد نام برد .

کوه دنا در نزدیکی شهر یاسوج و در بخش سی سخت قرار دارد این کوه درواقع به صورت یک رشته به هم پیوسته است و نمی توان آن را یک قله منفرد به حساب آورد . رودخانه‌ های فراوانی از این کوه سر چشمه می گیرند . دنا یکی از مناطق بکر و ارزشمند طبیعی ایران است .
رشته کوه زاگرس را می توان به 3 بخش تقسیم نمود :
1 - زاگرس شمالی
2 - زاگرس جنوبی
3 - زاگرس جنوبی

زاگرس مرکزی در استان های چهار محال و بختیاری ،کهکیلویه و بویر احمد و بخش های غربی فارس واقع شده که بلند ترین قلل زاگرس را در خود جای داده است . و از مطرح ترین آنها می توان اشترانکوه ، زرد کوه و دنا را نام برد .

رشته کوه دنا که مرتفع ترن کوه زاگرس نیز محسوب می شود دارای خط الراسی به طول تقریبا 60 کیلومتر خط هوائی بوده وبین سه استان کهکیلویه و بویراحمد ، اصفهان و فارس واقع شده است . این رشته کوه زیبا دارای 47 قله بالای 4000 متر می باشد . در یک تقسیم بندی کلی می توان خط الراس دنا را به 3 بخش شرقی ، مرکزی و غربی تقسیم نمود .
1 - بخش غربی :
این بخش حد فاصل قلل کل قدویس به عنوان غربی ترین قله دنا تا لوکوره را شامل می شود . که بکر ترین و دور از دسترس ترین قلل دنا را در خود جای داده است . و تنها چند مسیر محدود برای رسیدن به ارتفاعات این بخش وجود دارد که بیشتر آنها نیز در زمستان غیر قابل استفاده هستند .در مورد صعود زمستانی برخی از قلل بخش غربی اطلاع دقیقی در دست نیست . اما به احتمال بسیار قوی برخی از قلل این بخش از جمله " قلات بزی " " خراسان شرقی " " خراسان غربی " و " چال وهلی " در زمستان صعود نشده اند .
خط الراس غربی
2 - بخش مرکزی :
این بخش نیز از قله لوکوره ( 4265 متر ) تا گردنه بیژن را شامل شده و بلند ترین ارتفاعات دنا و زاگرس را در خود جای داده است . از بلندترین قلل این بخش می توان قاش مستان یا بیژن3 (4450 متر ) مورگل (4440 متر ) و حوض دال (4250 متر ) را نام برد . از قسمت های دشوار این بخش نیز می توان کاسه خفر را نام برد . ( که به احتمال قوی این بخش نیز در زمستان صعود نشده است . ) این بخش از دنا برخلاف بخش غربی هم از شمال و هم از جنوب قابل دسترسی می باشد . مبادی صعود از جنوب شهرستان سیسخت ( دنا ) و از جنوب روستای خفر و پا دنا می باشند .
3 - بخش شرقی :
بخش شرقی از خط الراس دنا از گردنه بیؤن و قله برف کرمو (4111 متر) آغاز شده و تا پازن پیر ( 4302 متر ) یعنی شرقی ترین قله دنا امتداد می یابد . از قلل معروف این بخش می توان کل خرمن (4180 متر ) ، نول شمالی ( 4135 متر ) و نول جنوبی (4108 متر ) را نام برد .

denalor.blogfa.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر