کانون ایرانیان: عکس» موزه هنر های معاصر صنعتی کرمان در استان کرمان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۲, چهارشنبه

عکس» موزه هنر های معاصر صنعتی کرمان در استان کرمان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
موزه صنعتی شامل گنجینه ‌ای غنی و دیدنی از هنر های معاصر و شامل آثار ارزشمندی از هنرمندان ایرانی و خارجی است که در شهر کرمان ، خیابان شریعتی و حد فاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد واقع است .

تاریخچه موزه
وی پس از فراغت از تحصیل به کرمان رفت و به تربیت ۴۰ تن از کودکان پرورشگاهی پرداخت که بعضی از آنان اکنون از نام آوران کشورند . موزه هنر های معاصر کرمان نمونه مناسبی است از بذر فرهنگ که به قصد بارور شدن و پروراندن افشانده شده که بروید و برویاند .
تاریخچه این موزه به زمان بزرگمردی بازمی گردد که هم کنون آرامگاهش در داخل کتابخانه این مجموعه فرهنگی می باشد . بنیانگذار این مجموعه مرحوم حاج علی کبر صنعتی ، متولد سال ۱۲۵۹ زاده است که در سال 1318 ه. ش پرورشگاهی را جهت نگهداری کودکان یتیم بنیان نهاد . زمین این پرورشگاه در سال 1313 ه . ش از ورثه امیر احتشام با وجوه دریافتی از صندوق استانداری خریداری شد . یکی از کودکان یتیمی که در این پرورشگاه پرورش یافته و پس از طی مدارج ترقی در زمینه ی هنر از نام آوران عصر خود گردیده ، سید علی اکبر صنعتی هنرمند نقاش و مجسمه ساز معاصر است . آغاز فعالیت فرهنگی در پرورشگاه صنعتی سال 1328 ه.ش است که با احداث کارگاه و نمایشگاهی از آثار نقاشی و مجسمه استاد صنعتی شروع می شود . در سال 1341 کتابخانه ای نیز در این مجموعه شروع به فعالیت می کند که از نخستین کتابخانه های کرمان می باشد . پس از درگذشت مرحوم حاج علی کبر صنعتی زاده هیات مدیره پرورشگاه ( کانون پرورش نونهالان صنعتی ) مسئولیت اداره پرورشگاه را به عهده گرفت . در سال 1356 با هزینه دفتر فرح پهلوی ( بنیاد فرهنگ و هنر ایران ) و همکاری خانواده محترم صنعتی زاده که در امور فرهنگی و هنری داری خدمات ارزنده ای بودند موزه هنر های معاصر کرمان ( موزه صنعتی ) در محل پرورشگاه صنعتی افتتاح گردید . پس از انقلاب اسلامی تا مدتی بخش هایی از موزه در اختیار نهاد های انقلابی ( سپاه و جهاد ) قرار داشت و در سال 1360 مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی بنیاد فرهنگ و هنر ایران ( که موزه زیر مجموعه آن بود ) از وزارت فرهنگ و آموزش عالی منتزع شد و تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت . در سال 1364 اموال موزه و کتابخانه از نهاد های انقلابی تحویل گرفته می شود . در سال 1371 با مساعدت آقای مرعشی استاندار وقت کرمان تعمیراتی در موزه صورت پذیرفت و در فروردین ماه 1372 با حضور آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری وقت موزه مجدد بازگشایی می گردد . در سال 1375 با بازدید دکتر حبیبی معاون اول رئیس جمهور اعتباراتی جهت خرید ساختمان های استیجاری موزه از کانون پرورش نونهالان صنعتی و خرید آثار استاد سید علی کبر صنعتی اختصاص می یابد . با تخصیص اعتبارات فوق بخشی از اقدامات لازم انجام می پذیرد . صنعتی در طی ۶۲ سال کار خود ، نزدیک به ۱۰۰۰ نگاره و ۴۰۰ مجسمه خلق کرد .

وضعیت فعلی
این موزه به آثاری اصیل از اساتید بلند آوازه جهان مزین است آثاری از اوگوست رودن - هنری مور - امیل نولده - بن نیکلسن - واسیلیکاندینسکی ، آلبر مارکه ، بلکادار ، جکوب اپشتین ، و همچنین آثار بسیاری از هنرمندان معاصر ایران از جمله محمد غفاری ( کمال المک ) - علی محمد حیدریان - علی کبر یاسمی - رسام ارژنگی ، پرویز تناولی ، ژاره طباطبایی ، سهراب سپهری ، و جمعی دیگر از هنرمندان معاصر کشور آثار موجود موزه با سبک ها و شیوه های گوناگونی آفریده شده است . أثار خطاطان ، خاکبازان ، مینی مالیست ها و مینیاتوریست ها ، کانسپچول ها ، پاپ آرت ها و آبسترکت ها را می توان در مجموعه آثار موزه مشاهده نمود . سعی بارز موزه هنر های معاصر کرمان نمایاندن جنبه های گوناگون هنر های تجسمی ایران است . آثار موجود شامل نقاشی های آبرنگ و رنگ روغن ، سیاه قلم و همچنین تابلو های موزائیک سنگ ، مجسمه هیگچی ، مرمری ، برنزی ، و چوبی هنرمندان ایرانی و خارجی می باشد . در این موزه 1200 اثر هنری نگهداری می شود که در حدود نیمی از آثار متعلق به استاد سید علی اکبر صنعتی بوده و مابقی به سیر هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی تعلق دارد سیر آثار موجود در موزه متعلق به بیش از 83 هنرمند معاصر ایرانی و 16 هنرمند خارجی می باشد که به جرات می توان گفت بعد از موزه هنر های معاصر تهران آثار موجود در این موزه در کشور منحصر بفرد می باشد و دارای غنی ترین گنجینه از هنر معاصر ایران و جهان در ایران می باشد . از ویژگی های منحصر به فرد این موزه معماری آن می باشد . بنای موزه از خشت و آجر ساخته شده و سقف آن به شیوه معماری سنتی ایران گنبدی است . سر در این موزه ترکیبی از آجر و کاشی های معرق فیروزه ای و سیاهرنگ می باشد که در سال 1327 ه. ش احداث و به بنای اصلی الحاق گردیده است . پکار سردر و پایه هی آن از سنگ مرمر سفید ساخته شده است . که همه روزه شاهد دیدار و بازدید گروه های متعدد از گردشگران ایرانی و خارجی از اقصی نقاط ایران و جهان می باشد . اکنون 26 سال از زمان شروع فعالیت این موزه می گذرد و گذشت زمان و وقایع روزگار باعث فرسوده شدن ساختمان و تاسیسات مجموعه شده است . مجسمه فردوسی ، سعدی ، مسیح مصلوب‌ ، دهخدا ، کمال الملک ‌، کریم ‌خان ‌زند ، جواهر لعل نهرو ، مهاتما گاندی ، لوئی پاستور ، ملک الشعرای بهار ، شاه عباس و مجسمه عظیم نادرشاه افشار چشم‌ گیر هستند .

ad3.wikidot.com ، ketabeavval.ir ، wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر