کانون ایرانیان: عکس» موزه ریاست جمهوری رفسنجان در استان کرمان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۲, چهارشنبه

عکس» موزه ریاست جمهوری رفسنجان در استان کرمان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
موزه ریاست جمهوری رفسنجان در مجموعه فرهنگی پژوهشی رفسنجان واقع شده است .
اولین موزه رییس جمهوری طراحی شده در ایران به همراه کتابخانه ، مرکز اسناد و پزوهش ، نمایشگاه ، سالن نمایش سرپوشیده و روباز ، رستوران و اداری تعامل معماری متعالی و معرف افتخارات ملی با توجه به نقش بزرگان و نقش آفرینان معاصر در بیشتر کشور های جهان به صورت مرکزی فرهنگی و عام المنفعه ، سابقه ای قابل توجه دارد ؛ مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو در فرانسه ، مرکز نهرو در بمبئی و موزه های ریاست جمهوری در کشور های مختلف از این دسته اند . این مرکز گذشته از ایفای نقش در پژوهش های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و ... ، نماینده کارکرد اجتماعی و تاثیر گذار معماری به مثابه یک عامل موثر اجتماعی است .

ایرانسرای هاشمی در رفسنجان با پیشنهاد عده ای از گردانندگان دانشگاه های معتبر ایران شکل گرفته ، حاصل تلفیق اندیشه ای ملی در معماری توام با رویکرد مردمی در تفکر سیاسی - اجتماعی کشور است ؛ نخستین ایرانسرای کشور در مجاورت مهم ترین بوستان شهر قطب آباد با زیربنایی بالغ بر ده هزار متر مربع ، تبلور یک اثر اصیل و ماندگار در عرصه معماری ایران است .

در کنار این موزه کتابخانه و پژوهشکده قرار دارد . چون این موزه در شهر تولد آقای هاشمی رفسنجانی ایجاد گردیده و بخشی از موزه هم به نامبرده اختصاص یافته است ایشان هم تعدادی از هدایایی را که در طول مدت هشت سال ریاست جمهوری از مقامات و شخصیت های خارجی دریافت نموده اند به این موزه اهدا نموده اند . این موزه به " موزه ریاست جمهوری " مشهور گردیده است .

موزه ریاست جمهوری رفسنجان برای جمع ‌آوری هدیه ‌های رسمی و غیررسمی که در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی از سوی مردم ، سازمان ‌ها و کشور ها به دولت تقدیم شده ‌است در نظر گرفته شده ‌است . برای سایر دوره‌ های ریاست جمهوری در ایران نیز موزه ‌های جداگانه ‌ای وجود دارد . این هدایا شامل اشیای ملی و اسناد روابط سیاسی ایران است که اسناد ملی محسوب می ‌شوند و تحت نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی است .

موزه ریاست جمهوری رفسنجان در سال ۱۳۷۰ توسط شهوند یوسفی ‌زاده ( بعدها شرکت مهندسین مشاور آرشیکام ) طراحی شد و در سال ۱۳۷۸ توسط سید محمد خاتمی افتتاح گردید . این ساختمان از ترکیب یک کره عظیم بتنی تو خالی ( به قطر ۳۰ متر ) در داخل یک مکعب ( که نمای خارج ساختمان می ‌باشد ) تشکیل شده ‌است . این کره در داخل کار نورگیر اصلی را انجام داده و در بخش فوقانی جلوه ‌ای از گنبد را تداعی می ‌کند .
ساختمان اصلی بنا در سه طبقه اصلی و دو نیم ‌طبقه جمعا زیربنایی معادل ۵۰۰۰ متر مربع را ایجاد می ‌کند که بجز حیاط مرکزی زیرزمین که بخشی از کره را اشغال نموده ‌است ، مابقی بنای مفید ، در فضای میان کره و مکعب ایجاد شده ‌است .
فضا های اصلی بنا شامل اتاق های اداری ، انبار های موزه و اتاق های تحقیق در زیرزمین ، فضای VIP در نیم ‌طبقه همکف ، آمفی ‌تئاتر ( شامل یک سالن اصلی ثابت و دو سالن گردان قابل استفاده با سالن اصلی یا بصورت مجزا ) ، کتابخانه و رستوران در طبقه اول ، بخش‌ های دیگری از کتابخانه و رستوران در نیم ‌طبقه دوم و سرانجام سالن اصلی نگارخانه موزه در طبقه فوقانی می ‌باشند .
کاربری اصلی بنا و طراحی اولیه آن بر مبنای محلی برای نگهداری از هدایای دوران ریاست جمهوری علی ‌اکبر هاشمی رفسنجانی بود که اینک به جهت نبود ابنیه و فضای معادل در شهر رفسنجان ، بیشتر به کتابخانه اصلی شهر و محل تجمع دانشجویان تبدیل گردیده‌ است .

این موزه دارای هشت غرفه ‌است :
* غرفه ‌های دوران کهن با ‪۴۰‬ شی نفیس و گرانبها
* غرفه دوران معاصر با ‪۷۰‬ شی
* دوران ریاست مجلس و ریاست جمهوری آقای هاشمی ‌رفسنجانی با ‪۱۱۲‬شی
* غرفه دوران سازندگی با ‪۱۱۷‬شی‌ و هدیه
* غرفه دفاع مقدس و شهدا با ‪۵۱‬ شی‌
* غرفه رفسنجان شناسی با ‪۴۵‬ شی

yousefi.persianblog.ir ، arminfarsi.persianblog.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر