کانون ایرانیان: عکس» مسجد جامع کرمان در استان کرمان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۲, چهارشنبه

عکس» مسجد جامع کرمان در استان کرمان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع مظفری در کنار میدان مشتاق و محصور به بازار مظفری و بازار قدمگاه و خیابان شریعتی و میدان مشتاق در شهر کرمان قرار گرفته است .
از جمله مساجد چهار ایوانی است که دارای سردر رفیع صحن ایوان و شبستان است این مسجد در دوران حکومت امیر مبارز الدین محمد مظفر سر سلسله آل مظفر بنا گردیده است تاریخ بنا در کتیبه سر در اصلی ۷۵۰ هجری قمری ذکر شده است ولی در دوره‌ های بعد الحاقات و تعمیراتی در مسجد صورت گرفته است از جمله مرمت کاشیکاری ایوان بزرگ در زمان وکیل الملک و کاشیکاری ستون ها و لچکی های داخل مسجد و احداث شبستان شمالی در دوره اخیر را می ‌توان نام برد . سر در رو به مشرق آن از شلیک توپ‌ های آغا محمدخان قاجار خراب شد ولی بعد ها مرمت و بازسازی شد . ارزشمند ترین قسمت بنا کاشیکاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد می ‌باشد .

در قسمت غربی مسجد ایوانی است که بنای اصلی آن متعلق به دوره آل مظفر است ولی در دوره های بعدی تعمیراتی در مسجد صورت گرفته است از جمله تعمیرات و الحاقاتی که در دوره صفوی ( شاه عباس دوم ) انجام یافته ، بخشی از بدنه محراب مسجد است . مسجد با نقشه چهار ایوانی ساخته شده و دارای سردری رفیع و باشکوه ، ایوان ، شبستان ، مناره و صحنی بسیار زیبا می باشد . سردر بزرگ و بلند با کاشیکاری جالب آن ، شباهت زیادی با مسجد جامع یزد دارد . در طرف دری که از خیابان مظفری وارد مسجد می شوند . سنگی بسیار عالی و شفاف به دیوار نصب است که به سنگ آینه شهرت دارد . این مسجد از یک صحن به ابعاد 84 ×47 × 56/66 متر و چهار ایوان تشکیل شده که امروز صحن آن وسیع تر شده است . در ایوان ضلع غربی محراب بسیار عالی و زیبائی وجود دارد که حاشیه بالای آن از سنگ مرمر سبز با خطوط بسیار شیوا و دلنشین منقوش و حجاری شده و در انتهای خطوط قرآنی چنین رقم زده شده " عمل خواجه ... معمار اصفهانی " .
ساختمان مسجد برطبق اصول قرینه سازی ، دوایوان بزرگ تابستانی و زمستانی دارد . ارزشمند ترین قسمت بنا کارشیکاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد می باشد . دراین مسجد انواع کاشی های معرق ، هفت رنگ ساده و چند رنگ کار شده است .
دراین بنای باشکوه مقرنس گچ بری شده در هشتی یک یاز ورودی ها و محراب مقرنس شده با کاشیکاری بسیار ظریف معرق و نیز مقرنس های معرق شده ورودی اصلی را می بینیم .
ساختمان مسجد به سبک بناهای اسلامی و شامل سه ایوان بزرگ غربی ( قبله ) و شمالی و جنوبی است سردر جنوب غربی از آثار عهد صفوی است . مناره و گلدسته مسجد در زمان کریم خان زند 1176 هجری قمری مرمت یافته است سردر رو به شرق مسجد از شلیک توپ های آقا محمد خان قاجار خرابی یافت ولی بعد ها مرمت شد .
تعمیرات حفاظتی و اساسی بنا از سال 1348 شروع شده و هنوز هم ادامه دارد .
این بنا درجوار بازار و در قالب شهر واقع شده و به جهت موقعیت خاصی که دارد محل اصلی برپایی نماز جماعت بوده است . "
درقسمت غربی مسجد ایوانی است که بنای اصلی آن متعلق به دوره آل مظفر است ولی در دوره های بعدی تعمیراتی در مسجد صورت گرفته است از جمله تعمیرات و الحاقاتی که در دوره صفوی ( شاه عباس دوم ) انجام یافته ، بخشی از بدنه محراب مسجد است ....
اما واقیعت آن است که دستکاری هایی که در مسجد انجام شده فقط به دوره صفویه محدود نشده و تا همین دهه 60 خورشیدی خودمان هم ادامه داشته همین که از آن هشتی جدا می شوید و به صحن حیاط بدون حوض می رسید ؛ پنجره های فولادی را می بینید که به صورتی کاملا الحاقی و بیگانه به ایوان های سمت راست و چپتان وصل شده اند جالب انجاست که حتی درب های ورودی شبستان های مسجد هم فولادی نیستند و مسلم است که ان زمان اصلا فولاد نبوده و چوب بوده ولی آن پنچره ها که به گونه ای آن ایوان ها را پو شانیده اند فولادی هستند و تازه سال نصب آنها هم اگر دقت کنید بر روی آنها حک شده و نوشته شده بود نصب به سال 1366 . !!!!
این مسجد با بازار بررگ در رابطه است توسط ورودی که در طرف چپ سر در ورودی این مسجد وجود دارد مر تبط است که آْن در هم بسته است .

cafedexign.com
mohammadhamed.mihanblog.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر