کانون ایرانیان: عکس»غار قوری ‌قلعه (غوری قلعه ) در استان کرمانشاه
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۲, چهارشنبه

عکس»غار قوری ‌قلعه (غوری قلعه ) در استان کرمانشاه

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
علت نامگذاری غار به نام غار قوری قلعه در ٧٠٠ متری غار آبادیی قرار دارد که در ایام قدیم اطراف این آبادی را قلعه های مختلفی در بر گرفته که شکل یکی از این قلعه ها شبیه قوری بوده است .

در تابستان ١٣٦٨ غارنوردان کرمانشاه تا عمق ١٣٤٠متری غار را شناسایی کردند و فاز اول غار به طول ٥٠٠ متر برای این غار در گذشته مورد توجه اکثر غارنوردان مختلف از کشور هایی هم چون امریکا ، انگلیس ، فرانسه در سال های ١٣٣٦ ، ١٣٤٥،1363 که تا عمق ٥٥٠ متری غار را شناسایی کرده اند قرار گرفته است .
بازدید عموم که در تابستان ١٣٧٨راه اندازی شده است شامل دو تالار به نام های مریم و کوهان شتر کی باشد و اشکال مختلفی ار جمله (نیم رخ شتر کوهان شتر ، کاخ سفید امریکا ، مار ، طوطی ، کرکس ، قلب ، مشابه تصویر حضرت مریم ، شیر سنگی ، بابانوئل ، برج پیزا اسیه زن فرعون ، ( ابوالهول ) ، مجسمه فردوسی ، کشتی و اشکال دیگری که مشابه آن در این قسمت یافت می شود . فار دوم غار که شامل ١٠٠٠ متر می باشد شامل سه تالار به نام های نماز ، بلور ، عروس یا بتهوون ( بزرگترین موسیقی دان جهان ) می باشد . تالار نماز در ٥٥٠ متری غار و چسبیده به تونل برزخ می باشد و قسمت اصلی غار که عملیات حفاری آن را متوقف کرده است تونل برزخ به طول ١٢ متز و عرض ٨ متر که ارتفاع اب ان 2 الی ٣ متر می باشد و سقفش به آب چسبیده است این قسمت باید تونل شیشه ای بخورد تا قسمت های بعدی ان حفارش بشود در ١٠٠٠ متری غار تالار بلور وجود دارد که قشنگ ترین حوضچه جهان داخل آن قرار دارد و قندیل هایی که به ضورت پرده ای شکل با دست به هر کدام از آنها که می زنید صدای یکی از الات موسیقی می دهد وجود دارد در ١٥٠٠ متری غار تالار عروس ( بتهوون ) قرار دارد که زیبایی ان قابل توصیف نیست و این قدر زیبا است و جنس سنگ های ان کریستال و سفید و براق هستند که اگر کسی بخواهد از روی آنها برود جای پای او در این قسمت می ماند .
سقف آن طوری است که قندیل هایی شبیه میله خودکار که جنسشان از رسوبات آهکی و حالت کریستال به خود گرفته اند (٢ الی 8 متر ) پایین آمده اند و این قدر نازک و شفاف هستند که با زدن یک دست هشت متر ان می ریزد و در ٢٧٠٠ متری غار ٤ ابشار به ارتفاع ١٠ الی ١٢ متر وجود دارد و ٣١٤٠ متری غار ریزش کرده است و این قسمت باید کنده کلری شود تا قسمت های بعدی غار نیز شناسایی شود و تا حال کسی انتهای غار را کشف نکرده است ودر اصل غار بی انتها می باشد . زمین شناسان قدمت غار را ٦٠ میلیون سال پیش برآورد کرده اند و طول تقریبی غار را ١٣ کیلومتر تخمین زده اند دمای داخل غار ( 7 - ) و رطوبت نسبی ( ٨٩% ) می باشد و اشیائ یافته هشت عدد قاشق و بشقاب ، ٤ عدد کوزه بزرگ ، یک عدد کوزه کوچک که ١٥ عدد سکه داخل آن بود و مربوط به دوران یزدگرد سوم و اواخر دوره ساسانیان و همچنین جمجمه سر انسان یافت شده است و علت نامگذاری غار به نام غار قوری قلعه در ٧٠٠ متری غار آبادیی قرار دارد که در ایام قدیم اطراف این آبادی را قلعه های مختلفی در بر گرفته که شکل یکی از این قلعه ها شبیه قوری بوده است و آمیزه ای از قوری و قلعه ، قوری قلعه به وجود می اآید و به همین خاطر اسم غار از نام همین ابادی می باشد٠
میله های شفاف درون غار یا سقف کریستال تالار عروس ( بتهون ) واقع در ١٥٠٠ متری غار قلعه قوری استان کرمانشاه . طول ستون فقراتی ٣١٤٠ متر و طول غاری ١٣ کیلومتر بزرگترین غار آبی اشیا و جزء شکیل ترین غار های جهان غار قوری قلعه در دّره مران ( غارها ) در ٨٨کیلومتری جاده کرمانشاه - پاوه در شمال روستای قوری قلعه قرار گرفته .
دیرینگی آن به ۶۵ میلیون سال می‌ رسد و تنها ۳۰ سال از شناسایی آن می‌ گذرد و به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران ، به ثبت رسیده ‌است . در سال ۱۳۵۵ یک گروه از غارشناسان انگلیسی و در سال ۱۳۵۶ و نیز گروه دیگری از غارنوردان فرانسوی موفق به کشف کامل این اثر شدند .

ژرفای حوضچه ‌های این غار به ۱۴ متر می رسد همچنین دمای درون غار ۷ تا ۱۱ درجه ‌است و در تمام فصول سال ثابت است . این اثر طبیعی دارای تالار های زیبا در ۱۴۰۰ متری و ۵۰۰ متری به نام ‌های تالار ریم ، تالار کوهان شتر ، تالار مسیر برزخ ، تالار بلور و تالار عروس می‌ باشد . این غار یکی از زیبا ترین جاذبه ‌های دیدنی شهرستان روانسر می‌ باشد .
تالار عروس که یکی از هیجان انگیز ترین بخش های غار قوری قلعه است در هزار و ۵۰۰ متری آن واقع شده است .
در یک هزار متری غار تالار بلور و در داخل تالار نیز حوضچه ‌ای فوق‌ العاده زیبا وجود دارد . وجود قندیل های پرده ‌ای در حوضچه که با دست زدن به هر کدام صدای یکی از آلات موسیقی ایجاد می ‌شود ، از جمله دلایل این زیبایی است ، به ‌طوری که بسیاری از جهانگردان و کارشناسان متفق القولند که این حوضچه ، زیباترین حوضچه دنیاست .

جنس سنگ‌ های این تالار کریستال و براق و سفید بوده و کسانی که برروی آنها راه می‌ روند می ‌توانند جای پای خود ببینند .

وجود چهار آبشار به ارتفاع ۱۰تا ۱۲ متر در هزار و ۷۰۰متری غار ، زیبای آنرا به اوج می‌ رساند .

قندیل های کریستال مانند نیز که جنسشان از رسوبات آهکی است و از سقف آویزان شده‌اند در تمام طول غار خودنمایی می‌کنند و در بعضی نقاط طول قندیل ها به هشت متر نیز می‌رسد .

اثر طبیعی ملی قوری قلعه طی مصوبه شماره 202 مورخ 25/7/80 شورای عالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست .

iran-tourism .ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر