کانون ایرانیان: آسیاب دو سنگی بیابان " محمد آباد میبد " در استان یزد
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

آسیاب دو سنگی بیابان " محمد آباد میبد " در استان یزد

آسیاب دو سنگی بیابان " محمد آباد میبد " در استان یزد
این آسیاب کم نظیر ، در عمق چهل متری زمین و در مسیر قنات " قطب آباد " احداث شده و هیچ گونه مصالح ساختمانی در ساخت آن به کار نرفته است . چاه هایی به عمق چهل متر ، روشنایی فضای داخل و تهویه هوا را تامین می کنند .
قدمت این آسیاب بالغ بر صد و پنجاه سال است . راهروی ورودی آسیاب مرتفع و برای عبور حیواناتی نظیر شتر هم مناسب است . طویله ای در داخل آسیاب برای نگهداری چهارپایان دیده می شود .

آسیاب میبد
در قسمت ورودی بنا ، پاکار طاق در حال فرو ریختن بوده و فشار بار بالای آن باعث شده تا طویزه از یک طرف به سمت پایین رانده شود که امکان فرو ریختن آن بسیار زیاد است . پوشش روی چهار طاقی ، پوشش طاسک بوده که فرو ریخته است .
مسیر ورودی آسیاب از پشت دیوار شارستان شروع شده و پس از گذشتن رمپ دو متری از زیر دیوار عبور کرده و وارد پلکان داخلی می شود . در این قسمت یک هشتی قرار داشته و پس از آن پلکان به طرف چهار طاقی ادامه می یابد .
هم اکنون دیوار شارستان در محدوده آسیاب کاملا از بین رفته و از بخش هشتی و پلکان به جز اتاقک بوکن مانند در محل هشتی ورودی ، اثری باقی نمانده است . محوطه آسیاب توسط حصار چینه ای خشتی احاطه شده که این حصار نیز تحت تاثیر عوامل اقلیمی دچار آسیب هایی شده ، از جمله این که بخش هایی از دیوار شرقی در اثر رشد شاخه های درخت انجیز مجاور باغ فرو ریخته و در قسمت شمالی که ورودی آسیاب است ، شامل دیوار تخریب شده شارستان است . رویش نوعی گیاه خاص که بومی مناطق بیابانی است در سطوح دیوار و نفوذ ریشه های قطور و عمیق آن در حصار و بنای آسیاب ، عامل مهمی در تخریب بنا بوده است .

irandeserts.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر