کانون ایرانیان: کاروانسرای گوشه شهنشاه ( شینه شاه ) در استان لرستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

کاروانسرای گوشه شهنشاه ( شینه شاه ) در استان لرستان

کاروانسرای گوشه شهنشاه در قسمت غربی ، در حدود 20 کیلومتری جنوب خرم آباد و بعد از کاروانسرای میرزا سید رضا و قبل از کاروانسرای چمشک و در روستائی به نام گوشه شهنشاه به فاصله 50 متری شمال غرب مقبره شجاع الدین خورشید سرسلسله اتاکبان لرکوچک قرار گرفته است . در این روستا باغ های فراوان انار جلب نظر می نماید .

معماری بنا :
کاروانسرا چهار ضلعی از نوع دو ایوانی است به ابعاد 41.50×32.80 متر می باشد ، ورودی کاروانسرا در ضلع جنوبی بوده که بعد از طی راهرویی به طول حدوداً 6 متر به حیاط مرکزی کاروانسرا وارد می شویم .
در ضلع شمالی کاروانسرا اصطبل سراسری به طول 50/39 و عرض 70/2 متر واقع شده ، کاروانسرای گوشه دو ایوان دارد که در شمال و جنوب واقع و در اطراف ایوان شمالی در هرطرف ایوان نما هایی موجود است .

تمام ورودی ها دارای طاق هلالی که به تناوب از سنگ و آجر استفاده شده و لیکن سقف اطاق ها همگی از آجر بوده که به صورت گهواره و هلالی زده شده اند .

کاروانسرا دارای 18 اتاق و یک شبستان در ضلع شرقی می باشد . حیاط کاروانسرا مستطیل شکل به ابعاد 41.50×21.9 متر می باشد .

در گوشه جنوب غربی حیاط کاروانسرا پلکانی از سنگ و گچ جهت دستیابی به پشت بام کاروانسرا وجود دارد . در این کاروانسرا از مصالح سنگ و گچ جهت بدنه ها و از آجر برای طاق ها و سقف بنا استفاده شده است .

سابقه تاریخی :
بنای موجود کاروانسرای گوشه به نظر می رسد از دوره صفوی بوده و تعمیراتی نیز در دوره قاجار در آنان انجام شده . در حال حاضر قسمت هایی از آن تخریب شده پا برجا ترین و سالم ترین کاروانسرای موجود در منطقه کاروانسرای گوشه می باشد ، و دلیل آن هم این است که تا چند سال اخیر جنبه کاربردی داشته است . مردم منطقه این کاروانسرا را به عنوان کاروانسرای شاه عباسی می شناسند .

Wikipedia.org ، architect17.blogfa.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر