کانون ایرانیان: عکس»مخمل‌ کوه در استان لرستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»مخمل‌ کوه در استان لرستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
مخمل کوه یکی از کوه های بسیار زیبای لرستان است . مخمل‌ کوه کوهی است به ارتفاع بیش از دو هزار و ۹۰۰ متر در شمال شرق خرم‌ آباد که به عنوان بخشی از دره تاریخی خاید آلو / قسمتی از شهر خرم ‌آباد را در دامن خود جای داده ‌است . به خاطر گل سنگ های زیبا با رنگ سبز مخملی که در بهار روی سنگ ها رشد می کنند ، به این اسم معروف شده است .

این کوه بلند در دو سمت به دو تنگه مهم و استراتژیک ختم می ‌شود که در طول تاریخ شاهد رخداد های گوناگونی بوده ‌است . قسمت جنوبی مخمل ‌کوه به جاده بروجرد به خرم ‌آباد ختم می ‌شود ؛ محلی که در هنگام ورود رضاخان به لرستان شاهد جنگ ‌ها و درگیری ‌های خونینی بوده ‌است . انتهای شمالی مخمل ‌کوه نیز به جاده خرم‌ آباد - الشتر می ‌رسد که به تنگ شبیخون مشهور است و نام آن گویای بسیاری چیز هاست .

این کوه بافتی رسوبی دارد و بیشتر قسمت ‌های آن پوشیده از گلسنگ است . با آغاز فصل بارش گلسنگ ‌های سیاه رنگ و آفتاب سوخته سبز رنگ می ‌شوند . سراسر سبز . گلسنگ ها آفتاب ‌گریز هستند به همین علت قسمت‌ هایی از مخمل کوه که کمتر آفتاب گیر است سرسبز تر و دیدنی تر است . در قسمت انتهای شمالی مخمل کوه در تنگ شبیخون به همت اداره کل منابع طبیعی لرستان پارک جنگلی دایر شده که در فصل بهار و زمستان بسیار دیدنیست .

مخلمل کوه برای کوهپیمایی بسیار مناسب و در دسترس است . با خودرو با چند دقیقه رانندگی به دامنه آن می‌ رسید . فقط کافی است پس از رسیدن به میدان ۲۲ بهمن تا انتهای بلوار ولیعصر برانید .

Wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر