کانون ایرانیان: عکس»خانه ملاصدرا در استان قم
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

عکس»خانه ملاصدرا در استان قم

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
]ملاصدرا فیلسوف بزرگ قرن یازدهم هجری قمری است که فلسفه اشراق را به نهایت اوج خود رساند .
خانه مسکونی وی در روستای کهک واقع شده و ساختمان آن به دوره صفویه مربوط می شود .
موقعیت روستای کهک :
پس از طی مسیر حدود 12 کیلومتر از قم به کاشان به دو راهی می رسیم که با فضا های سبز و درختان زیاد تر نسبت به پوشش گیاهی منطقه قابل تشخیص است و دارای بهترین آب و هوای منطقه است . اختلاف سطح بالا ترین و پایین ترین منطقه روستا 9/29 متر می باشد . دارای زمستانی با بارش برف و باران مناسب و تابستانی معتدل است .

موقعیت خانه ملا صدرا و فضاهای موجود :
برای یافتن خانه ملاصدرا کافی است به انتهای بافت سنتی روستا برویم . در انتهای یکی از مسیر های هلالی شکل روستا به خانه ملا صدرا می رسیم . ساختمان مذکور در داخل یک باغ قرار داشته که هم اکنون قسمت زیادی از آن توسط خانه های همجوار اشغال گردیده است . در این محل چند عنصر شاخص وجود دارد : 1- چهار صفه که در وسط باغ قرار داشته و در دوره های مختلف تغییر شکل داده و عناصری به آن الحاق شده است که این چهار صفه به عنوان خانه ملاصدرا مورد بازدید قرار می گیرد . 2- عصاری که در شمال غربی باغ قرار دارد . این بنا در حال حاضر نیمه مخروبه است . 3- مسجد کوچک در شمال شرقی باغ که از یک چهار طاقی ساده تشکیل شده و الگوی چرخش 45 درجه چهار طاقی نسبت به جهت قبله را دارد .4- چال آقا ، که عارضه طبیعی است که در جنوب غربی باغ قرار دارد و توسعه روستا در این قسمت محدود شده است . فضهای جانبی این بنا ، از بین رفته و فقط چهار صفه اصلی آن باقی مانده است . محوطه اصلی این بنا سقف گنبدی شکل دارد و در راس گنبد آن ، شیشه های رنگی نور را به داخل بنا هدایت می کند . در چهار طرف این محوطه چهار دهلیز قرار گرفته که دو دهلیز آن در تملک دیگران است و سازمان میراث فرهنگی استان قم درصدد خرید ، حفاظت و بازسازی آن هاست . این بنا در سال 1376 با توجه به شکل اولیه آن بازسازی کلی شده و آماده پذیرایی از بازدید کنندگان خود می باشد .


مواد و مصالح مورد استفاده در بنا و نحوه ساخت :
خشت خام ، ملات گل و سقف با تیر های چوبی مواد و مصالح مورد استفاده در این بناست . و ابعاد خشت ها معادل 6×20×20 سانتی متر می باشد و عرض دیوار ها به طور معمول از دو خشت تشکیل شده است که معادل 60 سانتی متر است . این خانه دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوار های سیاه و اندود گل و تزئینات گچبری ساده با کاربندی های زیبا در سقف چهار طرف آن فضا هایی چهار گوش مسقف بین تویزه های جناغی شکل که در مجموع ، شبیه امامزاده های دوره صفوی است .

دوره تاریخی
محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی ، معروف به ملا صدرا ، بنیان گدار حکمت متعالیه ، سر آمد حکمای اسلامی و یکی از بزرگترین دانشمندان جهان در فلسفه ی الهی و اسلامی است . وی در سال 979 یا 980 ه .ق در شیراز دیده به جان گشود .
حکیم فرزانه جناب صدر المتالهین مدت پانزده سال در کهک به سربرد . خانه آن بزرگمرد الهی در کهک تاکنون باقی و در میان مردمآن آبادی معروف است . خانه ملا صدرا در کهک ، یادگاری بازمانده از دوران سکونت این حکیم در قم است . خانه ملاصدرا در منتهی الیه غرب روستای کهک در محله چال حمام واقع است و پیرامون آن را خانه های روستایی با بافت معماری مناطق گرمسیری احاطه کرده اند .

همزمان با مقدمات نخستین همایش جهانی ملاصدرا در تهران ، بنیاد حکمت اسلامی صدرا ، به عمران و بازسازی آن همت گماشت و پس از بازدید محل از سوی رئیس و هیئت امنای بنیاد ملاصدرا و استاندار وقت قم ، طرحی توریستی را برای این مکان پیشنهاد کرد .
این طرح در فضایی بالغ بر ‪20 هزار متر و با داشتن کتابخانه ، فضای سبز ، میهمانسرا ، قهوه‌ خانه ، سالن همایش و چهار باغ و خانه به سبک قرن ‪۱۲هجری اصفهان و ... پیش بینی شده بود .
بنیاد حکمت صدرا روز شنبه با ارسال نمابری به ایرنا تصریح کرد: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت بودجه‌ای برای اجرایی شدن این طرح درخواست و با آن موافقت شد . اما چون این امور جزو وظایف مقرر بنیاد حکمت اسلامی صدرا نیست ، کار به دست اولیای امور افتاد و اهمال کاری‌ هایی از سوی مسئولان مربوط در دهه گذشته انجام شد .در بخشی از این نمابر تصریح شده است : بنیاد حکمت اسلامی صدرا هم ‌صدا با همه صاحب نظران در زمینه ‌های فرهنگی و مواریث تاریخی ، از سازمان میراث فرهنگی می‌خواهد نگاهی دوباره به طرح پیشنهادی این بنیاد داشته باشد و برای بازسازی علمی و فرهنگی این میراث تاریخی اقدام کند .
irib.ir
irden .com
artqom.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر