کانون ایرانیان: عکس»معبد هندو ها در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»معبد هندو ها در استان هرمزگان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
عبد هندو ها که در شهر بندر عباس واقع شده ، در سال ۱۳۱۰ هجری قمری ، در زمان حکومت محمد حسن ‌خان سعد الملک احداث شده ‌است . اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهار گوش میانی که بر روی آن گنبدی قرار گرفته ‌است . سبک معماری این گنبد را مقرنس‌ های پیرامونی آن نه تنها از دیگر گنبد های موجود در سواحل خليج فارس ، بلکه از گنبد های سراسر ایران متفاوت می‌ سازد . طرح این بنا کاملاً از معماری معابد هندی متأثر است . این معبد از جمله نشانه های معدود تاریخی بندر عباس است که توجه هر تازه واردی را به خود جلب می ‌کند و امروزه در کنار یکی از خیابان ‌های اصلی شهر قرار گرفته ‌است .

این معبد برای نیاز های هندو های مقیم شهر بندر عباس که از سال ‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ هـ ‎/ ش سکونت داشته و به کارهای تجاری می ‌پرداختند ساخته شد که یکی از نقطه های مهم ارتباط فرهنگی و هنری میان ایران و هند است . هندو ها پیروان مکتب برهمنی ( کسانی که به خدایان برهما ، ویشنو و تسیوا معتقدند ) هستند و این معبد بنابر تحقیقات به عمل آمده متعلق به خدایان ویشنو است . وی با بیان این که در هند اغلب معابد برهمنی ، سنگی است خاطر نشان کرد : معبد هندو ها در بندر عباس طبق موقعیت جغرافیایی در زمان ساخت از لاشه سنگ ، ملات گل و ساروج ، سنگ‌ های مرجانی خاک و گچ ‌های ضخیم ماده و گچ لویی استفاده شده‌ است .

ساختمان معبد
ساختمان اتاق معبد و مهراب در قسمت شمال هند واقع شده و دور اتاق معبد نیز از طاقچه و قاب‌ های کور ساخته شده ‌است و دور تا دور اتاق معبد نیز ۴ راهرو وجود دارد که در گذشته زوار به دور آن زیارت می ‌کردند . داخل راهرو ها حجره های کوچکی است که برای طلبه های مکتب برهمنی در نظر گرفته شده و داخل برخی از اتاق ‌ها نقاشی‌ های مذهبی دیده می ‌شود که یکی از مهم ‌ترین آنها خدای فلوت زن به نام کریشنا است .

درون معبد
از داخل راهرو غربی راه پله های مارپیچی وجود دارد که به سمت بالا است و به بام معبد منتهی می ‌شود که ساق معبد است و با جرز های پس رونده که الهام از معماری ایرانی است تشکیل شده ‌است که ۴ نورگیر در ۴ طرف این فضای چند ضلعی روی جرز ها و جود دارد و گنبد عظیمی با لایه های ذوزنقه ‌ای و تزئینات آیین هندویی دیده می ‌شود . همچنین اطراف و در ۴ طرف گنبد حدود ۷۲ برجک مخصوص هندویی وجود دارد که در وسط گنبد میله بزرگی قرار گرفته که در حقیقت محور زمین و آسمان را نشان می‌ دهد . در قسمت ضلع شرقی گنبد نیز تالار بزرگی وجود دارد که تالار اجتماعات بوده و در این تالار نقاشی ‌های مختلفی به چشم می ‌خورد که هر کدام از آن‌ ها بیانگر فلسفه خاصی از اعتقادات مختلف مردم هند است . گفتنی است ، معبد هندو ها ۱۱۶ سال پیش ساخته شد و یکی از نقطه های مهم ارتباط فرهنگی و هنری بین ایران و هند است که باید حفظ شود و متأسفانه به علت عدم توجه گذشتگان غالب نقاشی ‌های آن از بین رفته و بنا هم به علت مصالح ساخت موجود و تغییرات آب و هوایی با وجود مرمت ‌های پی در پی هنوز آثار ویرانی در آن به چشم می‌ خورد .

آثار منحصر به فرد
این معبد یکی از آثار منحصر به فردی است که از سوی پولدار های شهری به نام شیکار پور در غرب هند ساخته شد و در سال ۱۳۴۴ هـ ‎/ ش که بندر عباس را ترک کردند ، بت ‌هایی که در معبد و در طاقچه محراب بود نیز با خود بردند و این بنا کم‌ کم مخروبه شد تا این که از طریق سازمان میراث فرهنگی در چند نوبت تعمیر اساسی شده‌ است . هم اکنون عملیات مرمت این معبد به دلایل نامعلومی متوقف شده ‌است .

fa.wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر