کانون ایرانیان: عکس»علم‌ کوه در استان مازندران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»علم‌ کوه در استان مازندران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
علم‌ کوه نام کوهی با ارتفاع قله ۴۸۵۰ متر است که در منطقه تخت سلیمان کشور ایران واقع شده ‌است . قله علم کوه پس از دماوند دومین قله مرتفع ایران به شمار می ‌رود . بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره ‌ایست که در دامنه شمالی آن واقع است و دارای فنی‌ ترین و سخت ‌ترین مسیر های سنگ نوردی و دیواره ‌نوردی در ایران است . این دیواره در ایران ، جایگاهی مانند کی ۲ در جهان را داراست .

موقعیت جغرافیایی
منطقه تخت سلیمان ( علم کوه ) واقع در سلسله جبال البرز و قسمت بزرگی از آن تحت عنوان البرز فزبی محسوب می گردد . رودبارک و کلاردشت نزدیک ترین شهر ها به این منطقه در استان مازندران هستند . از شمال به سواحل دریای مازندران و از غرب به دره رودخاه کرج چالوس از شرق به منطقه الموت و سه هزار و از جنوب به منطقه طالقان محدود می گردد .

دیواره علم ‌کوه
منطقه علم کوه دارای ۴۷ قله بالای ۴۰۰۰ متر است که به « آلپ ایران » نیز معروف است . بر روی دیواره علم کوه مسیر های متعددی باز شده که می‌ توان به مسیر ۴۸ و ۵۲ لهستان ، گرده آلمانی ها ، هاری رست و ... اشاره کرد . وجود دیواره گرانیتی با ارتفاع 450 متر آن هم در ارتفاع 4000 متر ، این دیواره را در مقام دیواره های سخت جهان قرار داده که همواره دیواره نوردان بنامی را از سراسر دنیا به سوی خود کشیده است که یکی از زیباترین و مشکل ترین دیواره ‌های دنیا به شمار می ‌رود . از جمله کشور هایی چون فرانسه ، لهستان ، ایتالیا ، آلمان و ... بر روی این دیواره فعالیت و گشایش مسیر داشته اند .

دیواره علم کوه از دو بخش دیواره شمالی و دیواره غربی تشکیل شده که گرده ای با نام آلمان ها آن را از هم جدا کرده است . بر روی دیواره غربی فعالیت هایی صورت گرفته ، اما بیشترین صعود ها و گشایش مسیر ها را دیواره شمالی به خود دیده ؛ که می توان آن را دیواره اصلی علم کوه ( که به قله نیز ختم می شود ) نامید .

منطقه تخت سلیمان از 5 یخچال بزرگ با نام های علم چال ، پا تخت ( تخت چال ) ، سرچال ، اسپیلت و هفت خوان تشکیل شده است . بنا به گفته زمین شناسان ( و البته کوهنورد ) یخچال علم چال و سرچال ، سالی 24 سانتی متر به سمت پایین حرکت می کند ، که این عمل باعث شد پناهگاه ساخته شده در علم چال در سال 1363 تبدیل به مخروبه ای شد و ده سال بیشتر عمر نکرد . وجود پناهگاه ، آن هم در علم چال قطعاً فعالیت در آن منطقه و بخصوص دیواره در زمستان را دو چندان راحت می کند .

مسیر صعود
برای صعود به قله اصلی علم کوه مناسبترین و ساده ترین مسیر از طریق مرزن آباد به کلاردشت بخش حسن کیف و آبادی رودبارک می باشد از رودبارک رو به جنوب با وسیله نقلیه کمک دار می توان تا ونداربن و از این نقطه به تنگ گلو و حصار چال می توان رسید از ابتدای تنگ گلو تا مرکز حصار چال بطور متوسط به 3 ساعت زمان نیاز است و از حصار چال از یال شرقی موسوم به مرجیکش می توان بین 4 تا 5 ساعت به قله علم کوه صعود کرد .

پرافتخار ترین صعود ها
سال ‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ را می‌ توان اوج تحول دیواره نوردی ایران نامید . در این سال‌ ها بود که بزرگانی چون زنده یاد حسین طالبی مقدم و دیگر کوهنوردان همدانی توانستند رکورد های صعود دیواره را به طرز بسیار چشمگیری پایین آورده و نهایتاً رکورد عجیب و دست نیافتنی ۳ مسیر در یک روز را به یادگار بگذارند . از دیگر شاهکار های صعود این دیواره ، باز کردن مسیر همدانی ‌ها ۶۷ در ۶ ساعت توسط حسین طالبی مقدم است . همچنین صعود سلو حسن نجاریان در سال ۱۳۷۳ از مسیر هاری روست .

آب و هوا
پائیز و زمستان علم کوه مواجه با برف بسیار سنگین و طوفان و بوران و ریزش متوالی بهمن های سنگین همراه است بهار هر سال نیز این وضعیت ادامه دارد و در تابستان هوا معتدل تر می باشد باد غالب از جناح غربی و از منطقه سه هزار بر ناحیه می وزد و آب مصرفی در سرچشمه های متعدد آن بوفور یافت می گردد منطقه علم کوه چون سبلان دارای یخچال های بزرگ دائمی است که از هر سوی آنرا در بر گرفته اند .

bigwall-k2.blogfa.com ، wikipedia.org ، iranview.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر