کانون ایرانیان: عکس»روستا ی جواهرده در استان مازندران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»روستا ی جواهرده در استان مازندران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
جواهرده ( به مازندرانی / گیلکی : جور ده )‌ یکی از روستا های شهرستان رامسر در استان مازندران است . این روستا در فاصله ‌ ۲۷کیلومتری‌ رامسر در دهستان سخت‌ سر و در ارتفاعات ‌ ۲۰۰۰متری‌ البرز قرار دارد . جمعیت‌ روستای جواهرده بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۱۷۰ نفر ( ۷۶ خانوار ) است . مردم‌ روستا به‌ دامداری ‌، کشاورزی‌ و باغداری‌ مشغول‌ اند و صنایع‌ دستی‌ آن شامل نمد مالی ‌، سفال ‌، آهنگری‌ و مسگری است ‌. تنها راه‌ ارتباطی‌ جواهرده‌ به رامسر منتهی می شود و از راه کوهستان‌ با قزوین‌ نیز مرتبط‌ است .

امروز آب‌ آشامیدنی‌ منطقه‌ نیز از چشمه های‌ متعددی‌ چون‌ « سلیمان‌ » ، « برشی ‌» و « کوه‌ کین ‌» تأمین‌ می شود که‌ در گذشته‌ افراد خیرخواه ‌، آب‌ چشمه ها را تا نزدیکی‌ ده‌ هدایت‌ کرده اند . « جواهرده ‌» ۱۲ محله‌ قدیمی‌ دارد که‌ « جولاخیل ‌» بزرگ‌ ترین‌ محله‌ ده‌ و بعد از آن‌ « اوشیان‌ سر » ، « سید محله ‌» ، « برشی‌ محله ‌» ، « آموسی‌ خیل ‌» ، « صیقل‌ محله ‌» ، « چاک‌ دشت ‌» ، « سراب‌ یا کربلا بنه ‌» ، « رمک‌ محله ‌» ، « تنگدره ‌» ، « فتوک‌ محله ‌» ، « کهنه‌ تنگدره ‌» و « شل محله » از دیگر بخش‌ های‌ این‌ ده‌ به‌ شمار می ‌روند . در داخل‌ گور های‌ باستانی‌ جواهرده حفاری ‌های‌ غیر مجاز زیادی‌ انجام‌ می شود .

وجه تسمیه
در مورد نام‌ این‌ روستا عقاید مختلفی‌ وجود دارد ، در گذشته آن‌ را « جورده ‌» به‌ معنی‌ ده‌ بالا در مقابل جیرده یعنی پایین ده چنان که در سفرنامه های مختلف حتی سفرنامه ناصرالدین شاه قاجار و رابینو آمده است و این گونه نامگذاری در اشکورات و گیلان و مازنداران متداول است و این روستا را می ‌‌توان مرتفع‌ ترین‌ روستای‌ کوهستان‌ در پایین چکاد سماموس برشمرد ، عده‌ ای‌ دیگر ده‌ را به‌ دلیل‌ به‌ دست‌ آمدن‌ آثار قیمتی ‌، طلا و جواهرات‌ « جواهرده ‌» می‌ نامند . در عین‌ حال‌ به‌ اعتقاد مردمان‌ قدیم‌ ، در روزگاران‌ گذشته‌ زنی‌ به‌ نام‌ جواهر حاکم‌ این‌ منطقه‌ بوده‌ و جواهرده‌ از نام‌ او برگرفته شده است .

جاذبه های گردشگری

طبیعت
معروف ‌ترین کوه های آن عبارت ‌اند از سرخ تله ( بخش شرقی قله سماموس ) واژک سه براره رژه ( رجه ) . مرتفع ‌ترین این قله ها ، قله سرخ تله است . لپاسر با چشمه های معروف و درمانی آن و سماموس و مقبره شاه یحیی کیایی بر چکاد قله سماموس که دارای یخچال ‌های دایمی است از جا های دیدنی و جذاب آن است . جویبار های بالادست این روستا با آبشار های زیبا ، پارک جنگلی وسیعی در میان دره که در کنار رود صفارود جای دارد و رودخانه ای با آب معدنی گازدار از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می ‌رود .

میراث فرهنگی
آثار تاریخی چون مسجد آدینه که گویا در گذشته های دور معبد و آتشکده ای زرشتی بوده است و نیز گور های گبری که در منطقه پراکنده است از آثار تاریخی آن به شمار می ‌آید . هر چند مسجد آدینه در سال‌ های اخیر در اثر برخورد آذرخشی به درخت زبان گنجشک کنار آن طعمه حریق شد ، ولی مسجد کنونی گویا تمدن گذشته نیز است . در گذشته مراسم گل کاری دختران دوشیزه و جشن‌ های همراه آن دیدنی بود و از همه مناطق گیلان برای شرکت در این جشن گرد می ‌آمده اند . اولین تاریخ بنای مسجد آدینه به حدود ۷۰۰ سال و توسط شخصی به نام « شل شریف » برمی گردد که نامبرده از بزرگان جواهرده بوده ‌است و خاندان شل آقاخانی ( پور منصوری ) از بازماندگان وی می ‌باشند .

جواهرده‌ دارای‌ تقویم‌ گالشی‌ است . در این‌ تقویم‌ ماه های‌ سال‌ به‌ ترتیب‌ عبارت ‌اند از : « اول‌ ماه ‌» ، « مردال‌ ماه ‌» ، « ده‌ ماه ‌» ، « ورفه‌ ماه ‌» ، « اسفندار ماه ‌» ، « نوروز ماه ‌» ، « کرچه‌ ماه ‌» ، « ارکه‌ ماه ‌» ، « تیرماه ‌» ، « سیه‌ ماه ‌» ، « شرر ماه ‌» و « امیرماه ‌» .

0 نظرات:

ارسال یک نظر