کانون ایرانیان: عکس»سد خاکی آویدر در استان مازندران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»سد خاکی آویدر در استان مازندران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
سد خاکی آویدر در فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری شرق شهر نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان در استان مازندران قرار دارد . این سد و دریاچه پشت آن دریاچه در فاصله ‌ای دور از دریا و در دل کوهستان قرار دارد که این امر سبب کاهش رطوبت هوا در این منطقه شده ‌است . سد خاکی آویدر در حقیقت متعلق به اداره آبیاری منطقه ‌است و دریاچه پشت سد نیز جهت تامین آب مورد نیاز زمین های زراعتی منطقه ایجاد شده ‌است .

موقعیت
این دریاچه در عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۳۳ دقیقه شمالی و طول جغراقیایی ۵۱ درجه و ۴۸ دقیقه شرقی قرار دارد و ۱۲۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد . روش دسترسی به این سد و مجتمع تفریحی ، جاده‌ای به طول تقریبی ۵ کیلومتر است که از جاده اصلی ( نوشهر به نور ) منشعب می‌ شود . روستا‌ های نزدیک به این مکان تفریحی عبارتند از تاج الدین کلا ، ملا کلا و صلاح الدین کلا ؛ که همگی از توابع شهرستان نوشهر هستند . دریاچه پشت سد مکان مناسبی برای رشد و نمو موجودات آبزی است و برخی از گونه‌ های ماهی و قورباغه در این دریاچه وجود دارد . گونه‌ های گیاهی این منطقه همانند سایر گونه ‌های گیاهی موجود در جنگل های مناطق شمالی ایران است .

امکانات تفریحی داخل مجموعه
نمایی از دریاچه و جزیره میان آن .

ورودی مجموعه توسط نگهبانی از سایر قسمت‌ های جنگل جدا شده ‌است .
* ماهیگیری
* اسب سواری
* دوچرخه سواری
* قایق سواری از نوع پدالی
* قایق سواری از نوع موتوری

سد خاکی آویدر در حقیقت متعلق به اداره آبیاری منطقه است و دریاچه پشت سد نیز جهت تامین آب مورد نیاز زمین های زراعتی منطقه ایجاد شده است . با این وجود ، در این منطقه وجود این چنین دریاچه ای در قلب کوه همچون مرواریدی در دل صدف است و همین امر باعث شده تا گردشگران زیادی به این مکان جذب شوند . نزدیکی کوه و این دریاچه تقریبا وسیع زیبایی خاصی به منطقه بخشیده است . ضمن اینکه وجود فضای باز اطراف دریاچه اطراق برای یک سفر یکروزه را ممکن می سازد . در هنگام شب دریاچه نور کافی ندارد . امکانات اولیه بهداشتی مثل آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی نیز در منطقه دیده نمی شود . به این ترتیب امکان سفر دو روزه و اطراق منتفی است . در قسمتی از دریاچه جزیره کوچکی ایجاد شده است که نشان می دهد قبل از این که سد خاکی احداث شود ، تپه ای در این قسمت قرار داشته است . در داخل دریاچه گویا ماهی هم وجود دارد . به این ترتیب اگر به ماهیگیری و سکوت دلنشین طبیعت علاقه دارید ، قلاب ماهیگیری خود را فراموش نکنید .

در داخل محوطه نیز امکانات تفریحی مثل اسب سواری ، دوچرخه سواری ، قایق پدالی و گردش دور دریاچه با قایق موتوری تدارک دیده شده است ، که البته برای هر کدام نیز باید هزینه جداگانه بپردازید . در ایام خاص سال ، مثل ایام نوروز و تابستان ازدحام جمعیت و نرخ خدمات بیشتر و کیفیت ارائه آن ها پایین تر است . نیروی انتظامی در این منطقه حضور ندارد و جز چند نگهبان محلی که تامین امنیت اداره آبیاری را بر عهده دارند ، تدابیر امنیتی خاصی مشاهده نمی شود .

هوای منطقه به علت مجاورت با آب ، کمی خنک تر و مطبوع تر از شهر است و از آنجا که منطقه هنوز کاملا شناخته شده نیست ( شاید هم به دلیل سرویس دهی مناسب ) ، منطقه تقریبا عاری از هر نوع زباله است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر