کانون ایرانیان: دریاچه شط تمی در استان لرستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

دریاچه شط تمی در استان لرستان

دریاچه ای زیبا در جنوب روستای دستگرد از توابع بخش بشارت شهرستان الیگودرز که اب آن از طریق سیلاب های فصلی و آب شدن برف کوه ها تامین می شود .
بر روی سلسله کوه های زاگرس و در جنوب رشته کوه های اشترانکوه و در شمال قله زیبا و همیشه برفی کینو ، دریاچه ای وسیع وجود دارد که آب آن از ذوب برف ها و سیلاب های بهاری کوه کینو تأمین می شود .

قسمتی از این دریاچه فصلی است و در فصل بارندگی بوجود می آید و بقیه دریاچه که دائمی است ، حاصل ذوب تدریجی یخچال های وسیع کوه کینو در فصل گرم سال است . به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص ، آب این دریاچه فاقد جریان است و نه رودخانه ای به آن وارد و نه رود یا نهری از آن خارج می گردد و هیچ گونه ماهی و یا آبزیان مفید نیز در این دریاچه زندگی نمی کنند و آب آن آشامیدنی نیست . مراتع وسیع که در اطراف آن وجود دارد محل مناسبی برای چادر زدن عشایر در هنگام کوچ بزرگ که از گرمسیر واقع در جلگه های خوزستان به سمت اشترانکوه و زرد کوه ( محل ییلاق این عشایر ) می آیند .

به هرحال دیدار از شط تمی بهانه خوبی است که علاقمندان به طبیعت از جنگل ها و چشمه ساران و آبشار دیگر و زیبا که در مسیر این دیدار است لذتی وافر ببرند .
بهترین زمانی که می توان از این دیدار لذتی دو چندان برد ماه های فروردین و اردیبهشت است .
اردیبهشت ماه بهتر است و در شهرستان الیگودرز از کاراژ شوله آباد با وسیله نقلیه کمک دار که باید حدود 110 کیلومتر جاده خاکی را طی کنید ، به مبارک آباد بروید و تا آخرین حد ماشین رو پیش بروید و از آنجا با یک ساعت راهپیمایی به روستای دره اشکفت خالی از سکنه است می رسید . هوای منطقه اندکی گرم است . پس از استراحت کوتاه یک ساعت راهپیمایی خود را به روستای دستگرد اولیا برسانید .

با راهنمایی اهالی مسیر پر آب روستای کولاک و سپس مسیر لیروک را انتخاب کنید . این مسیر مالرو از گردنه های مرتفع و بلند مانند مال بنه به ارتفاع 2000 متر و گردنه کوه دستگرد به ارتفاع 3100 متر و گردنه تخت لیرو عبور می کنید . در حالی که بعد از ظهر از راه می رسد ، از دستگرد حرکت خود را آغاز کنید .
ابتدا گردنه مال بنه را پشت سر گذاشته ، مجدداً در مقابل گردنه ای دیگر به نام دستگرد قرار می گیرید .
3 ساعت ظول می کشد که به بالای آن برسید .
از تنها دره در منتها الیه شرق خط الرأس که می شود از آن عبور کنید ، و پایین بروید.
با یک ساعت راهپیمایی به سمت جنوب به آبادی لیروک می رسید و شب سرد اما دلپذیر را در کنار عشایر بختیاری به سر ببرید .
لازمه رسیدن به دریاچه عبور از آب زالکی یا بختیاری است . از لیروک تا رودخانه 1 ساعت به طول می انجامد .
سپس با رسیدن به رودخانه ، با وسیله ای به نام گرگر از آن عبور کنید .
گرگر : وسیله ای است متشکل از یک سیم بکسل قوی که در دو طرف رودخانه نصب شده و یک قرقره بروی سیم بکسل حرکت می کند .
به وسیله طناب و یک چوب دوشاخه بزرگ محلی برای نشستن به قرقره متصل شده است که توسط دو رشته طناب در دو طرف رودخانه و کشیدن به سمت مورد نظر از رودخانه عبور کنید طول قرقره لیروک 60 متر و ارتفاع آن از سطح 5 متر است .
نقش کوه کینو با دیواره و یخچال هایش بر بالای سر شما خود نمایی می کند . اطراف دریاچه آرام است و رد پای زیادی از خرس ها در آنجا دیده می شود .

omidkouhestan.blogfa.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر